Baru-baru ni pihak pengurusan (Mr. Tham) minta saya sediakan segala rujukan berkaitan ISO/TS 16949. Saya memang berpengalaman selama 4 tahun dalam bidang pengendalian Quality System ISO/TS 16949 ini. Saya juga berkelayakan sebagai ISO/TS internal auditor. Dari situ timbulnya idea menulis berkenaan topik ini.
Untuk memahami ISO/TS 16949 ini ada baiknya kita mulakan dengan takrifnya dahulu. TS bermaksud Technical Specification. Ianya merupakan satu standard yang ditetapkan oleh pengeluar kereta (Automotive Maker) untuk diikuti oleh pembekal (supplier) mereka. Ringkasnya ianya lanjutan dari standard kualiti ISO 9001.
Dari segi sejarah pula, Technical Specification (TS) ini diasaskan oleh pengeluar kereta bermula dari Sistem Kualiti (Quality System - QS) oleh syarikat General Motors (GM) dan Ford. Seterusnya gabungan pengeluar kereta Eropah dan seterusnya Jepun maka terhasilnya TS ini.
Bagi mencapai kelayakan ISO/TS ini maka syarikat tersebut perlu memenuhi semua keperluan dalam Technical Specification (TS). Bagi sebuah syarikat yang telah sedia ada sijil ISO 9001 agak mudah dan hanya perlu menaik taraf kepada TS.
Umpamanya, bagi sebuah syarikat ISO memang telah mempunyai 'Calibration Standard' di mana setiap alatan akan diuruskan dengan baik dan dikawal selia tahap keupayaan alat tersebut. Alat atu akan dilakukan 'calibration' secara berkala dan dipastikan ketepatannya (accuracy). Tetapi bagi memenuhi standard TS alatan tersebut hendaklah dijalankan analisa melalui satu sistem (Measuring System Analysis). Bermaksud alatan tersebut bukan sahaja dipastikan ketepatannya tetapi juga dianalisa kemungkinan berlaku kesilapan samada dari pengukur atau alat tersebut.
Satu contoh lain, dalam ISO hanya perlu ada sistem kawalan statistik. Memadai data diambil dan diplotkan carta pai, carta bar dan sebagainya untuk penambahbaikan. Tetapi TS mewajibkan kawalan mutu berstatistik (Statistical Process Control-SPC). Bermaksud standard TS bukan sahaja mengambil data malah menganalisa untuk mengawal proses menggunakan statistik.
Selain itu terdapat beberapa alatan asas (Core tool) seperti Failure Mode Effect Analysis (FMEA), Advanced Product Quality Planning (APQP), Production Part Approval Process (PPAP) yang wajib dipenuhi dan digunapakai oleh sesebuah syarikat bagi melayakkan persijilan ISO/TS.
Secara umumnya ISO/TS 16949 merupakan lanjutan (enhancement) daripada kualiti sistem ISO yang telah sedia ada dan ianya merupakan syarat wajib bagi pembekal untuk industri automotif.
Penulis berdiri kiri sekali baru-baru ini ketika menghadiri 'Hoshin review meeting'.
Untuk memahami ISO/TS 16949 ini ada baiknya kita mulakan dengan takrifnya dahulu. TS bermaksud Technical Specification. Ianya merupakan satu standard yang ditetapkan oleh pengeluar kereta (Automotive Maker) untuk diikuti oleh pembekal (supplier) mereka. Ringkasnya ianya lanjutan dari standard kualiti ISO 9001.
Dari segi sejarah pula, Technical Specification (TS) ini diasaskan oleh pengeluar kereta bermula dari Sistem Kualiti (Quality System - QS) oleh syarikat General Motors (GM) dan Ford. Seterusnya gabungan pengeluar kereta Eropah dan seterusnya Jepun maka terhasilnya TS ini.
Bagi mencapai kelayakan ISO/TS ini maka syarikat tersebut perlu memenuhi semua keperluan dalam Technical Specification (TS). Bagi sebuah syarikat yang telah sedia ada sijil ISO 9001 agak mudah dan hanya perlu menaik taraf kepada TS.
Umpamanya, bagi sebuah syarikat ISO memang telah mempunyai 'Calibration Standard' di mana setiap alatan akan diuruskan dengan baik dan dikawal selia tahap keupayaan alat tersebut. Alat atu akan dilakukan 'calibration' secara berkala dan dipastikan ketepatannya (accuracy). Tetapi bagi memenuhi standard TS alatan tersebut hendaklah dijalankan analisa melalui satu sistem (Measuring System Analysis). Bermaksud alatan tersebut bukan sahaja dipastikan ketepatannya tetapi juga dianalisa kemungkinan berlaku kesilapan samada dari pengukur atau alat tersebut.
Satu contoh lain, dalam ISO hanya perlu ada sistem kawalan statistik. Memadai data diambil dan diplotkan carta pai, carta bar dan sebagainya untuk penambahbaikan. Tetapi TS mewajibkan kawalan mutu berstatistik (Statistical Process Control-SPC). Bermaksud standard TS bukan sahaja mengambil data malah menganalisa untuk mengawal proses menggunakan statistik.
Selain itu terdapat beberapa alatan asas (Core tool) seperti Failure Mode Effect Analysis (FMEA), Advanced Product Quality Planning (APQP), Production Part Approval Process (PPAP) yang wajib dipenuhi dan digunapakai oleh sesebuah syarikat bagi melayakkan persijilan ISO/TS.
Secara umumnya ISO/TS 16949 merupakan lanjutan (enhancement) daripada kualiti sistem ISO yang telah sedia ada dan ianya merupakan syarat wajib bagi pembekal untuk industri automotif.
Penulis berdiri kiri sekali baru-baru ini ketika menghadiri 'Hoshin review meeting'.
3 comments:
bagaimana pula APQP & PPAP itu di jalankan? apa kah fungsinya..
thanks
Thanks buat Sdr Bluebird kerana berminat dengan ISO/TS.
APQP & PPAP adalah untuk proses approval bagi new part.
Bila nak develop new part, vendor kena prepare APQP - satu persediaaan penuh untuk documentation bagi new part. Dalamnya ada Process flow, SPC, WI dan lainnya.
PPAP adalah sebahagian dari process APQP. Customer biasanya akan datang audit segala dokumen sebelum MP.
Ada tak contoh ISO/TS16949?
Post a Comment