Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, November 13, 2008

APA ITU APENDIKS???



Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Sekiranya berlaku jangkitan ia boleh menyakitkan. Apendisitis yang teruk boleh menyebabkan apendiks pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis (jangkitan rerongga abdomen).

Dalam anatomi manusia, apendiks atau dalam bahasa Inggeris, vermiform appendix (atau hanya appendix) adalah hujung buntu tiub yang bercantum dengan kaekum ( caecum ).


Apendiks terbentuk ketika embrio dari kaekum. Dalam orang dewasa, apendiks berukuran purata 10 cm panjang tetapi berbeza antara from 2-20 cm. Sungguhpun lokasi asas apendiks agak tetap, lokasi penghujung apendiks boleh berbeza dari ( retrocaecal ) ataupun di pinggang ( pelvis ) sehinggalah terletak di ( peritoneum ).

Sungguhpun kebanyakan orang percaya apendiks tidak berguna dan organ sisi, sesetengah yang lain percaya bahawa apendiks mempunyai fungsi dalam sistem lymphatik ( lymphatic system ).

Operasi pembedahan membuang apendiks dikenali sebagai appendektomi.

Penyakit apendiks biasa bagi manusia adalah:

*Penjagaan selepas pembedahan

Umumnya, pesakit yang bakal menjalani rawatan harus bercuti selama kira-kira dua minggu hingga sebulan dari pekerjaannya.

Tempohnya lebih pendek di antara satu hingga dua minggu sekiranya prosedur laparoskopi digunakan.

Pesakit akan diberikan ubat antibiotik dan penahan sakit manakala rawatan susulan satu atau dua kali sahaja.

Ditanya sama ada apensitis boleh berulang semula sekali pun setelah dibedah, Dr. Abd. Hamid menjelaskan, ia boleh berlaku sekiranya pangkal apendiks tidak berjaya ditemui semasa pembedahan sebelumnya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008