Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, November 13, 2008

Diabetes ketika hamil


DIABETES ATAU KENCING MANIS ADALAH PENYAKIT YANG DITANDAI DENGAN PARAS GULA YANG TINGGI PADA DARAH ATAU MELEBIHI GARISAN NORMAL. ANTARA PUNCANYA ADALAH KEKURANGAN INSULIN DALAM DARAH ATU TUBUH TIDAK EFISIEN UNTUK MENGHASILKAN INSULIN.

Siapa paling berisiko?

  • Hamil di usia 30 tahun dan ke atas.
  • Obesiti
  • Sejarah diabetes dalam keluarga
  • Pernah menglami diabetes pada kehamilan sebelumnya
  • Sejarah keguguran berulang
  • Pernah melahirkan bayi lebih dari 40kg
Pernah mengalami pre-eklampsia iaitu komplikasi kehamilan yang ditandakan dengan tekanan darah tinggi, kaki bengkak dan ada protein dalam air kencing.

Mengapa kehamilan menyebabkan diabetes.

Ketika hamil berlaku perubahan metabolisme endokrin dan karbohidrat untuk persediaan nutrisi janin dan penyusuan. Maka itulah tubuh ibu memerlukan hormon insulin tambahan.
Ketika hamil proses penyerapan makanan berlaku dengan perlahan, akibatnya kadar gula dalam darah meningkat dengan kadar yang lama. Ia juga memerlukan hormon insulin.
Pada akhir kehamilan, keperluan insulin meningkat 3 kali ganda daripada ukuran normal. Ia dinamakan tekanan diabetogenik semasa kehamilan. Semasa kehamilan inilah insulin lebih lama berada dalam tubuh secara semulajadi sehingga tubuh tidak tahan glukosa. Ia diakibatkan daripada plasenta yang memproses hormon antiinsulin; human placental lactogen. Kortisol dan glucagon. Ibu hamil yang gagal meningkatkan produksi insulin akan terkena diabetes kehamilan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008