Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Tuesday, October 4, 2011

Cara menghadapi Pelanggan


Bila memikirkan urusan perniagaan pastinya kita akan menghadapi pelanggan. Pengalaman hampir 15 tahun dalam industri pembuatan dan menghadapi pelanggan sebagai Eksekutif Kawalan Mutu (QA Executive) akan digunakan sepenuhnya.

Sebagai seorang usahawan pastinya kita tidak dapat lari dari menghadapi pelanggan dan perlu memenuhi kehendak mereka (customer needs). Seorang usahawan perlu mempunyai kemahiran pengurusan perniagaan juga kaedah menghadapi pelanggan. Tanpa pengetahuan tersebut agak sukar perniagaan anda untuk terus maju dan berdaya saing.

Cara menghadapi pelanggan secara am.

Kaedah menghadapi pelanggan adalah sama bagi seseorang usahawan samada baru memulakan perniagaan atau telah lama kerana keduanya memerlukan kesabaran dan tenang dalam menghadapi karenah mereka.

Kiranya anda sebagai peruncit atau pemilik restoran pastinya pelanggan akan berkunjung ke kedai anda. Sapa mereka dengan penuh mesra. Ucap 'Selamat datang', 'Selamat Pagi', atau bagi salam adalah suatu kemestian. Pelanggan akan berasa selesa kerana ada yang menyapa mereka.
Tanya pelanggan apa-apa yang boleh ditolong. Tunjukkan apa-apa yang mereka cari terutamanya di mana lokasi barang tersebut di kedai runcit anda. Ini akan membuatkan pelanggan berasa mudah berurusan dengan anda dan segala yang dicari mudah ditemui. Tambahan pula keadaan sekitaran kedai yang teratur dan kemas akan membuatkan pelanggan yang sekali datang akan datang lagi.

Jangan sesekali meminggirkan kualiti. Setiap barangan hendaklah berkualiti untuk dijual. Pastikan tarikh lumut belum berakhir. Kawalan inventori amat penting di sini. Pelanggan akan berpuas hati dengan setiap bayaran yang dibuat bagi sesuatu barangan yang berkualiti.

Berlaku adil dengan pelanggan dari segi harga barangan. Jangan terlalu mahal juga terlalu murah. Jika mahal akan menyebabkan pelanggan merasa tertipu dan jika terlalu murah akan merugikan anda.

Ingat ! Hubungan pelanggan (customer relationship) amat penting untuk perniagaan kita terus maju dan berdaya saing. Hubungan pelanggan ini perlu dipupuk dari mula perniagaan dibuka hinggalah anda menjadi usahawan berjaya.

Semoga arriesfamily bakal bergelar usahawan niaga yang berjaya...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008