Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, April 17, 2009

Kisah Sekolah Menengah



Kali ni nak cerita betapa susahnya belajar masa dulu-dulu lebih-lebih lagi terpaksa berjauhan dengan keluarga.

Masih teringat lagi dalam ingatan betapa susahnya belajar di tahun 80-an. Susah bukan sebab mata pelajaran yang diambil tetapi sebab kemudahan yang terhad. Tambahan pula keperitan hidup pada masa tu.

Pendapatan ibu bapa pada masa tu cuma mengharapkan hasil kebun getah. Berapalah sangat. Baju sekolah hanya mampu dibeli setahun sekali tu pun dengan bantuan kakak-kakak yang dah bekerja.

Aku kira bernasib baik sebab Penilaian Darjah 5 agak baik, 4A 1B dapat masuk sekolah asrama penuh. Sekarang namanya UPSR. Bila dapat tawaran tu pastinya kedua ibu bapa bersyukur sebab bukan senang nak dapat peluang begitu.

Arwah mak orang yang paling bahagia waktu tu sebab hasil usaha beliau anak-anak berjaya. Dia orang yang selalu bising bila anak-anak malas belajar. Terbukti hasil usahanya aku menjadi di antara orang pertama di Kampung mencecahkan kaki ke Sekolah berasrama Penuh.

Mak jenis orang yang sentiasa bersedia untuk anak-anak. Walaupun kena merantau agak jauh – Ke Perlis sebab sekolah tu Sek. Men. Sains Perlis tapi tak segala modal dah prepare.

Sifat berdikit membolehkan sejumlah wang terkumpul dan bersedia untuk menghantar anak ke perantauan.
Walaupun mempunyai cukup perbelanjaan tapi masih berusaha jimatkan kos. Kebetulan Rashidi Mat Noh – anak jiran kampung juga mendapat tawaran ke sekolah yang sama. Kami berkongsi menyewa satu kereta. Pat Mad Matsan merupakan pemandu teksi juga orang kampung yang sama yang membawa kami ke Perlis.

Persiapan dibuat begitu meriah. Bapak membawaku ke Bandar Alor Setar untuk membeli barang keperluan. Aku membonceng bersamanya beberapa kali berulang alik. Mula-mula kena ke hospital ambil pengesahan kesihatan termasuk x-ray. Kemudian beli baju dan keperluan lain untuk di bawa ke sana.

Terasa bapak begitu mengambil berat tentang anak-anaknya pada waktu itu sehingga sanggup bersusah payah untukku. Satu pengorbanan yang tak terbalas rasanya.

Kenduri doa selamat juga dibuat, panggil orang kampung buat kenduri sambil bagitahu anak dapat masuk asrama penuh. Ibu mana yang tak bangga waktu tu.

Hari pertama mendaftar ke sekolah baru memang penglaman yang tak dapat dilupakan. Bulan Januari tahun 1985. Bila sampai saja di sekolah. Kami disambut mesra oleh abang-abang senior.

Sistem buddy diperkenalkan. Setiap adik akan mendapat seorang abang angkat. Wajah gembira kebanyakan pelajar baru sebab dapat abg angkat. Minggu orientasi dikelolakan oleh pelajar tingkatan 5.

Macam-macam acara dari Qiamullail, sukaneka hinggalah kepada penutup konsert dari pelajar baru.
Ramai yang tunjuk bakat masa tu. Lagu kegemaran pastinya rock ‘kapak’ sebab pada masa tu irama rock tengah naik (tahun 1985).

Seminggu berakhir minggu orientasi yang menghiburkan, bermulalah era kehidupan sebenar sebagai freshy yang akan dibuli senior. Abang angkat yang sebelum ni senyum saja kini menunjukkan muka bengis.

Menghabiskan tahun 1 dan 2 amat memeritkan. Pelajar tingkatan 4 & 5 umpama raja di asrama. Dari basuh baju, kasut, ‘iron’ baju hinggalah kepada urusan ambil makanan di dewan makan semuanya dibuat oleh pelajar baru.

Tiap-tiap hari berada dalam ketakutan terutama bila bertemu senior. Ada-ada saja yang disuruh mereka hinggakan urut belakang pun kena buat. Istilah yang paling famous bila masuk dewan makan ialah ‘double’.

Pelajar senior akan tunggu kat pintu dewan dan katanya ‘double’, maksudnya kami terpaksa beratur sekali lagi untuk ambil makanan 2X dan bagi pada mereka. Kali pertama tadi untuk makan kita sendiri. Ramai senior akan tunggu kat pintu bila masa kuih yang sedap-sedap seperti kek, pau dan lainnya.

Setiap kali hendak keluar dewan kena tengok abang senior ada ke tidak. Ataupun makan lama-lama sikit sampai mereka beredar.

Bila nak basuh baju pada hari minggu kena bangun awal sikit dalam pukul 6.30 pagi dan cepat-cepat cuci baju. Kalau tunggu lepas jam 9.00 pagi maknanya banyak baju yang kena cuci. Senior akan datang pada kita waktu tu dan bagi baju mereka.
Gosok baju juga kena cari masa yang sesuai. Kalau tidak letih kita menggosok baju senior.

Kes-kes buli macam ni perkara biasa di tahun 80-an. Tak ada yang berani melawan. Pelajar tingkatan 5 bergerak berkumpulan dengan saiz badan lagi besar. Kita pula baru usia 12 tahun lebih dari sekolah rendah mana berani.

Pernah juga mengadu perkara ni pada kakak-kakak, mereka nasihat suruh lawan – jangan ikut arahan senior. Mula-mula rasa nak lawan juga tapi bila lihat kawan-kawan kena pukul sampai bengkak-bengkak muka, aku pun tak berani.

Setakat duduk di asrama tu, belum pernah kena pukul teruk setakat tampar muka sekali perkara biasa. Aku pernah tengok kejadian senior pukul junior. Amat sardis jika dibandingkan dengan kes pukul yang dipaparkan di TV3.

Caranya, pelajar senior akan panggil pelajar junior ke bilik mereka. Alasan diberi nak bincang kebersihan bilik misalnya. Junior tadi mestilah tak syak apa-apa. Bila sampai aja junior tadi, mereka ramai-ramai akan tutup kepala junior tu dengan kain.
Jadinya tak dapat kenal siapa punya angkara.

Belasah dengan teruk sampai lebam-lebam. Masa pukul semua orang tak cakap, jadi susah nak kenal pasti. Cikgu juga tak dapat ambil tindakat sebab semua akan cakap tak tahu.

Menghabiskan 2 tahun di asrama amat menyiksakan. Terpaksa menurut perintah senior walaupun dalam hati menyumpah seranah.

Masuk tingkatan 3, barulah aman dari gangguan senior dan kehidupan kita pula bermula sebagai senior….

Bersambung… Cerita sekolah menengah lagi..

Nota : Semoga cerita abah ni dapat jadi pengajaran buat Arrie dan adik-adik bahawa menuntut ilmu itu penuh dengan liku-liku kepayahan dan kita kena bersabar menempuhinya untuk berjaya…

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008