Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, April 9, 2009

Suka Duka Sebagai QA Engineer


Atas permintaan mama, dan juga mungkin untuk renungan bakal graduan yang ada minat untuk menceburi bidang ini seperti NaimKN, Haikal dan lain-lainnya, maka artikel ini ditulis.

Kisah ini adalah dari pengalaman 12 tahun sebagai QA bermula selepas grade tahun 1997 dulu.
Dulu masa study ada juga kawan-kawan senior yang recommend unutuk ceburi bidang ini. Menurut depa best bidang ni. Jadi aku pun cuba lah....

Lepas result keluar masa final year dulu dalam bulan Jun-1997, terus jadi job hunter. Berpuluh jawatan apply termasuk beberapa jawatan sebagai QA Engineer. Masa interview post ni , soalan lebih kurang sama je..
Ada lesen memandu ? Ada transport ? Ada passport ? tahu apa itu ISO ? Boleh kerja outstation ?
Ni kira soalan spot yang mesti prepare untuk bagi jawapan.

Dulu tertanya-tanya juga kenapa mesti ada lesen memandu. Sekarang baru faham rupa-rupanya QA kena selalu outstation. Kena jumpa customer kat luar dari ofis atau kilang kita. Masa mula-mula kerja dulu memang cergas. selalu gi kerja luar sampai Singapore dan hampir-hampir ke Jepun juga.

Sekarang pun selalu juga pergi jumpa customer. Meeting kat tempat customer. Contohnya bulan lepas (24/3 ~ 25/03/09) ada meeting kat Sony Penang. Jadi kena stay (overnight) 1 malam kat sana. Bila dah berkeluarga ni kena berjauhan dengan anak bini agak keberatan sikit.

Tapi bagi yang masih fresh - baru grade kerja luar ni amat sesuai. Boleh jalan-jalan tempat orang sambil settle kerja kita. Selalunya meeting customer lebih kepada isu berkaitan kualiti. Mungkin produk keluaran syarikat kita bermasalah dan customer minta countermeasure problem tu.

Sebagai QA engineer kena prepare problem analysis dan juga countermeasure yang telah diambil bagi mengatasi masalah tersebut. Kita kena present depan customer apa status analisis kita dan corrective/preventive action untuk re-solve problem tu.

Dulu se-awal pembabitan sebagai QA Engineer bab present ni yang lemah sekali. Dah la kena berdepan dengan otai-otai dari Sony. Dah tentu banyak soalan yang kena jawab. Soalan tentang why-why yang tak terjawab.
Contohnya bila kena present produk 'dent' atau kemek pada bahagian tertentu. Defect part tersebut dijumpai di kilang Sony. Walaupun hanya 2 ~ 3 pieces tapi tetap kena mengadap PQA Sony. Kena present Why happen & why leak out ?

Soalan pertama : Why dent ?

Sebab tooling facing problem

Why Problem ?

Sebab improper maintenance.

Why Improper ?

Sebab lacking of man power

Dan begitulah seterusnya.


Tu yang buat kita sebagai QA agak fed up, orang lain buat silap kita kena jawab bagi pihak mereka.

Tapi tu lah reality sebagai QA. Sekarang dah imune, kena marah dengan customer perkara biasa.
Sebab tu secara peribadi jika ada pilihan, pilih kerjaya yang lebih ecademical. Contohnya jadi pensyarah, Reseacher ataupun bisness sendiri. Susah senang kita tanggung sendiri.

3 comments:

ieda on April 9, 2009 at 4:50 PM said...

dengar tu naim.. sibuk nak cari keja.. ngaji lagi bagus..

pengalaman org tua tua jgn di abaikan..

ada paham.... Jadi qa sibuk nak fikir quality sampai nak beli seluar kecik pun check tengok ada damage ke tak?

payah nak ubah mentality qa ni.

NAIMKN on April 11, 2009 at 12:26 PM said...

haah..yeka??bgusla..skrg kn value for money..kialiti lg penting...erm,mmg nk sambung master pn..smbil bt consultant dgn lecturer..msuk income ckit..hehe

Suhaimi Ahmad on April 11, 2009 at 9:00 PM said...

tu yang sebaiknya...
cikmie dah terlanjur, jadi QA sampai pencen gamaknya.
La ni sijil apa pun xde. semua kena samun haritu. Kalau kilang tutup jawabnya motong ler....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008