Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, October 8, 2009

Cerita Air Kelapa


Cerita ni, kawan dapat dari abang-abang dan juga orang tua dulu-dulu di zaman awal tahun 80-an. Sejauh mana kebenarannya, wallahualam...

Dulu Kuala Lumpur agak asing bagi penduduk kampung. Sebabnya tiada kemudahan lebuhraya seperti sekarang. Perjalanan ke KL mengambil masa yang lama jadinya terlalu sukar ke sana kecuali melalui rombongan.

Oang kampung akan uruskan satu rombongan untuk melawat KL dan disertai oleh mereka yang berminat. Mereka yang turut serta termasukkan orang tua-tua yang tidak pernah menggambarkan keadaan Kuala Lumpur itu sendiri.

Salah seorangnya adalah Pak Long Hen (Bukan nama sebenar). Perjalanan yang lama pasti memenatkan dan meletihkan. Bila sampai sahaja di KL pastinya semua akan teruja untuk membeli belah dan sebagainya.

Oleh kerana dahaga Pak long singgah di gerai menjual air. Dilihatnya begitu segar dalam balang seperti yang dijual di pasar malam masa kini. Putih berserta ada isinya.

Tanpa berlengah lagi Paklong bertanya "Aa apa ni ?".
"Air Kelape..." jawab penjual tu.
Oleh kerana paklong tengah dahaga dia terus meminta air tersebut walaupun nama air begitu asing baginya.

Tiba-tiba paklong naik angin katanya " chuih...A.. nyor ". Dengan rasa marah paklong meninggalkan penjual tadi.

Rupanya air kelapa tiada harganya bagi orang kampung kerana ia boleh diperolehi dengan mudah. Istilah 'air kelapa' amat asing bagi warga tua kampung dan biasanya disebut 'a nyor' sahaja.

Bagi Paklong setakat nak minum 'a nyor' tak payah jauh-jauh datang ke Kuala Lumpur...

Moral dari cerita ini, pastikan anda tahu apa yang anda beli dan jangan mudah tertipu dengan nama-nama yang indah....


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008