Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, October 2, 2009

Kerjaya Sebagai ISO Auditor


Lanjutan dari artikel terdahulu berkenaan kerjaya pilihan lepasan Ijazah. Kali ini penulis ingin mengulas berkenaan peluang kerjaya sebagai juru audit ISO.

Kerjaya ini pastinya memerlukan seseorang yang mempunyai lulusan sekurang-kurangnya Diploma. Tak dapat dipastikan samada lulusan SPM layak untuk menjadi auditor kerana berdasarkan pengalaman penulis semua kenalan ISO auditor mempunyai minimum diploma. Mungkin juga layak selepas mempunyai pengalaman kerja berkaitan Sistem pengurusan Kuality (Quality Management System – QMS) dalam jangka waktu tertentu. Tambahan pula kiranya beliau pernah menjadi Quality management re-presentative – QMR.

Walau bagaimana pun kelayakan utama adalah mengikuti kursus ISO auditor dan lulus peperiksaan sebagai ISO auditor. Berdasar pengalaman penulis peperiksaan ini tidaklah sesusah peperiksaan sekolah ataupun di IPTA atau IPTS. Ianya merupakan peperiksaan “open book” di mana kita dibenarkan membawa buku rujukan semasa peperiksaan tersebut.

Contoh Syarikat Jururunding ISO - ISO Consultancy Company

Walaupun kelihatannya mudah tetapi factor masa yang terhad menyebabkan kita tidak sempat untuk membuka buku rujukan pada masa peperiksaan tersebut. Dengan kata lain, adalah lebih baik kita ‘familiar’ dengan apa-apa Klausa dalam ISO ‘requirement’.

Untuk memahami secara mendalam klausa dalam ISO ‘requirement’ pastinya lebih berkesan melalui pengalaman bekerja. Pembelajaran secara teori sahaja menyukarkan kita memahami secara mendalam. Oleh itu pengalaman bekerja di bahagian Sistem pengurusan Qualiti (QMS) amat penting.

Umpamanya dalam klausa 8.5.2, ISO 9001:2000 menyatakan “ The organization shall take the action to eliminate the cause of noncomformities in order to prevent recurrence”. Bagi seorang ‘fresh graduate’ pastinya sukar memahami apakah yang dimaksudkan dengan ‘noncomformity’ untuk sesebuah organisasi itu.

Dengan kata lain, untuk menjadi ISO auditor memerlukan seseorang berpengalaman luas dalam proses pembuatan dan memahami selok belok kawalan mutu (QA) dan juga mengikuti kursus-kursus (training) berkaitan ISO.

Tiada jalan pintas untuk menjadi ISO auditor melainkan mesti melalui proses pengurusan Qualiti (QMS). Terlibat secara lansung dalam persiapan, penyediakan dan perlaksanaan QMS. Seorang auditor meslilah lazim (familiar) dengan kehendak ISO (requirement).

Di samping pengalaman, mestilah lulus peperiksaan sebagai auditor dan barulah anda layak bergelar ‘Qualified ISO Auditor’. Peluang terbuka luas kerana begitu banyak syarikat-syarikat atau jururunding ISO di Malaysia yang memerlukan auditor.

Contoh Sijil ISO bagi sesebuah Syarikat


Pastinya ISO Auditor mempunyai pasaran kerja yang luas memandangkan semua sector pekerjaaan samada sector awam atau swasta mempunyai system ISO masing-masing. Institusi perbankkan, hospital, majlis bandaran, kilang-kilang semuanya mempunyai ISO. Sistem mereka perlukan ‘Qualified ISO Auditor” untuk meluluskan dan mengesahkannya dan andalah bakal orangnya.

Penulis bersama rakan pejabat dalam satu sesi ISO audit.

4 comments:

Anonymous said...

I have been an ISO auditor since 2000. Now the company moved to ISO9001:2008. But the work and audit activities get tangled where both demand more attention. Unfortunately I love doing both but in the end, sacrifice my audit so I could pay 100% attention to work (in sales & service industry).

Today is my last day of audit.

I am not just an auditor but also serve as an auditee/document controller at the same time.

But to share the experience, being an ISO auditor is really a recognition and appreciation. It is no easy job mentally. Fresh grade should try to take up this opportunity to be an ISO auditor.

Good article, Sir!

Suhaimi Ahmad on April 27, 2011 at 5:19 PM said...

You are right..
Be an auditor is not as simple as we thought.

But been auditee is more difficult when need to reply every question been asked.

Thanks for your nice comment.

Good luck.....

ISO Certification Training on October 19, 2011 at 5:08 PM said...

Congratulations! That's a really great achievement! Every company should also take this step.

MSA creative studio on October 16, 2016 at 9:23 AM said...

Really great article.. Mcm x percaya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008