Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Tuesday, October 20, 2009

Permainan budak dulu-dulu


Raya baru ni, anak-anak minta beli PS2 guna duit raya mereka. Teringat aku kecik-kecik dulu tak berpeluang nak main permainan mewah macam tu. Di era 80's kebanyakan permainan seperti yang nak aku ceritakan ni....

Seperti yang telah aku ceritakan dalam artikel sebelum ni , permainan orang dulu-dulu tak perlu keluarkan modal. Semunya gunakan bahan-bahan semulajadi. Jenis permainan terbahagi kepada 3 kategori. Lelaki sahaja, Perempuan sahaja atau pun campur lelaki-perempuan.

Kita mulakan dengan permainan budak lelaki dulu. Semuanya jenis-jenis yang agak lasak dan agak sedikit merbahaya. Permainan paling popular tentunya combat sebab awal 80-an terkenal dengan siri TV - Combat. Setiap budak lelaki mesti mempunyai se-laras senapang. Aku juga tak terkecuali.



Bawah ni, gambaran rupa rifel tersebut...







Peluru menggunakan buah tapak kuda - sejenis buah terung kecil yang tumbuh meliar di kampung. Peluru dilekatkan pada pemetik, getah ditarik ke peluru dan siap untuk berperang. Bila pemetik titekan peluru akan meluncur laju dan mengenai sasaran.

Sakitnya.....boleh tahan sehingga menjerit 'adoi' bagi mangsa yang dah kena dan dikira mati.

Atas sokongan bapak, aku mempunyai selaras rifel yang agak cantik buatannya. Peluru kena cari sendiri. Sebelum memulakan pertandingan pastinya undian akan dibuat bagi setiap pasukan. Setiap permainan biasanya paling kurang 3 sepasukan. Bernasib baik dapat team member yang kuat-kuat rasa selamat sikit.

Konsep permainan mudah, satu pasukan komunis dan satu lagi askar. Komunis akan bersembunyi dan askar mengejar. Tiada had peluru, bergantung kepada kecekapan mengendali senapang. Pasukan yang kematian semua ahli dikira kalah. Kadang kala berlaku perbalahan sebab yang kena tembak tak mengaku kena terutama bila jarak agak jauh sikit. Penylesaian mudah tembak pada jarak dekat (2 ~ 3 meter) pastinya mudah kenal pasti kena atau tidak.
Jika terdengar jeritan 'ADOI....'. Sah dah kena la tu.

Permainan ni semakin lupus di pertengahan 80-an. Mungkin sebab wujudnya permainan moden seperti bola, badminton, Carrom dan sebagainya.

Selain tu, aku dulu suka main gasing. Bagi peringkat kanak-kanak kecil, mamadai gasing dibuat dari buah pinang dan dimasukkan paku ke dalamnya. Bagi yang lebih besar sikit pastinya gasing pangkah. Yang pandai bertukang boleh buat sendiri. Aku pernah cuba tapi agak susah sebab nak 'balancing' paku agak mencabar. Cara senang beli aje. Bila tiba musim gasing - mudah terdapat di kedai-kedai runcit. Nak lebih cantik boleh upah Pak Man 'Tok Put' - seorang jiran di kampung yang pandai buat gasing. Harga 50 sen sebiji - agak mahal pada masa tu. Jadi aku beli dari kedai aje..

Pernah juga bapak buatkan sebiji dua untuk aku ngan Bacat (abangku). Konsep permanan mudah. Tiada had peserta. Minimum 3 orang. Buat satu bulatan dalam diameter 2 kaki. Mula dengan setiap pemain melontar (pukul) dalam bulatan serentak dan cepat-cepat manarik naik gasing menggunakan tali tadi dan disebut 'JIP'.

Pemain paling lambat akan jadi mangsa untuk diletakkan dalam bulatan tadi. Pemain lain akan memangkah gasing dalam bulatan tersebut. Agak merbahaya kerana boleh terkena sesama sendiri bila lontaran tak menentu perginya.
Permainan lain 'Caplong' - Bunyi pun agak aneh tetapi menarik jika dimainkan secara berkumpulan. Sama konspenya sepeti main 'combat' senapang tadi. Caplong dibuat dari buluh dan di isi peluru dari buah cenderai. Menggunakan konsep tekanan, buah cenderai tadi akan menjadi peluru dan di tembak ke pihak lawan.

Kesimpulannya permainan budak dulu-dulu semuanya hasil dari kreativiti masing-masing dan tidak memerlukan modal yang banyak.

1 comments:

Khairi on September 21, 2010 at 2:16 PM said...

hehe. best2. sama lah kita. aku pun ada cerita permainan zaman dulu2.

permainan caplong tu aku tak cover, tapi dulu memang femes tu.

kitorang pakai kertas basah gumpal2. bunyi dia, fehhh.. masyuk!

jom tengok entry aku kat sini gak.

permainan dulu-dulu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008