Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Wednesday, October 7, 2009

Kegagalan Asam Garam Hidup


Sebelum ni aku pernah cerita berkenaan kerja kuat untuk berjaya menempuh kejayaan SPM. Kali ni sambungan melanjutkan pelajaran ke IPTA.

Keputusan SPM agak baik melayakkan aku memohon IPTA. Keputusan keluar ketika aku masih bekerja sambilan di Bagan, Penang. Pastinya semua calon akan mengisi borang UPU dan begitulah juga aku.

Oleh kerana di sekolah menengah ku dulu (SMTSP) ada menyediakan kelas matrikulasi USM dan aku pula selalu juga berbincang dengan abg2 dan kakak matrik tu maka aku pun memilih USM sebagai pilihan utama.

Pilihan matrikulasi agak mudah dan aku layak untuk memilih mana-mana university memandangkan keputusan SPM agak memuaskan. Selepas USM, UKM, UPM dan dll menjadi pilihan.

Terdapat juga satu kursus bernama AAD dan nampak macam menarik juga. American Associated Degree rasanya ler.. dah lupa tahun 1990 lama juga tu. Aku pun pilih lah sebagai pilihan ke 4 atau 5 rasanya.

Nak jadi cerita lepas hantar boring tu dapat panggilan minta menghadiri temuduga dan ujian bertulis kat Penang. Orang kampong hubungi aku masa kat Bagan tu dan minta aku hadirinya.

PPP, ITM seksyen 17, Shah Alam

Aku lansung tak buat persediaan sebab AAD bukan pilihan utama aku. Minta cuti dari Pak Nayan ‘tauke’ kedai tempat aku bekerja untuk hadiri temuduga tu. Dress up sikit-sikit lepas t u terus gi temuduga.

Ada ujian psikologi katanya. Kita kena jujur dalam menjawab ujian tersebut. Tak salah aku, kertas ujian dari JPA. Aku main hentam saja sebab tak minat sangat. Lepas ujian ada temuduga dalam bahasa Inggeris. Habis la aku….. English SPM dulu pun Khidir – kawan baik 5 S 1 yang tolong.

Bila penemuduga tanya, aku ter ‘a..a’menjawab, dia offer cakap melayu. Aku apa lagi ..bantai lah cukup-cukup.

Awal bulan Julai tahun 1990 dapat tawaran dari Pusat Pengajian Persediaan (PPP), ITM. Aku layak mengikuti khursus persediaan ke USA. Tak pernah terfikir aku layak, dah ler English bodoh giler. Masa interview hari tu, Penemuduga ada beritahu tak perlu risau sebab kat KPP akan diajar sampai pandai English.

Aku pun dengan sedikit bangga buat keputusan menerima tawaran tersebut. Tambahan pula bila menghubungi beberapa kawan-kawan lain seperti Mat Zakiaq, Raziman, Khidzir, Meor dan lain-lain lagi juga menerima tawaran tersebut.

15 Julai 1990 seingat aku ler, aku mula mendaftar di PPP kat S Alam. Punya la seronok sebab mula belajar kat IPTA ala-ala Kolej gitu. Tak payah pakai uniform sekolah lagi. Keluar masuk asrama pun bebas tak kira malam ke siang. Yang nakal pulak apa lagi hisap rokok macam perkara biasa. kira tak terkawal kehidupan kampus kat situ.

Gambar Kenangan Batch 1990 PPP bersama seorang pensyarah - Yg paling hitam tu..

Berlaku sedikit perubahan mendadak dalam jiwa remaja aku pada masa itu sebab dari sekolah yang begitu mengongkong pelajar dan dengan jadual yang ketat berubah kepada kebebasan tak terhingga. Tambahan pula setiap pelajar dapat elaun tetap bulanan dari loan JPA. Enjoy sakan ler masa tu.

Hampir 1 tahun aku habiskan masa di sana, kelas semua dalam bahasa Inggeris, bahasa yang begitu elergik buat aku sebelum tu. Aku tempuhi juga , peperiksaan mata pelajaran sains dan math aku lulus dapat ‘B’ & ‘C’ tetapi aku gagal untuk ujian TOEFL. Mata pelajaran English dan merupakan syarat wajib lulus untuk melanjutkan pelajaran ke USA.

Terbukti aku begitu lemah dalam mata pelajaran English, walaupun beberapa kali mencuba tetapi tetap gagal. Pada May 1991 aku telah disinkirkan dari PPP. ‘Kena kick’ bahasa biasa orang muda. Saat hitam dalam hidupku.

Aku begitu sedih dan malu berjumpa kawan-kawan lain kerana mereka semua berjaya terbang ke Amerika. Aku balik dengan rasa kecewa dan telah berputus asa. Aku mendapat tawaran melanjutkan pengajian Diploma Kejuruteraan Mekanikal dari ITM pada masa itu tetapi aku tolak.

ITM mempunyai kaitan terus dengan PPP di mana setiap pelajar yang dibuang dari PPP akan ditawarkan meneruskan pengajian di sana. Walaupun aku salah seorang dari mereka yang mendapat tawaran tetapi aku telah berputus asa dan tidak mahu lagi menyambung pelajaran….

Agaknya jiwa remaja agak sukar menerima kegagalan dan tidak cuba membaiki diri….

Dari pengalaman ini aku dapat rasakan bahawa panduan dan dorongan orang tua amat perlu untuk memandu (drive) remaja.

Kesimpulannya, pilihan remaja selalunya tidak tepat dan singkat fikirannya dan pastinya memerlukan dorongan orang dewasa.

Bersambung….

Kisah bangkit dari kegagalan…..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008