Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Tuesday, September 27, 2011

Pengalaman berniaga


Agak lama aku tidak menulis berkenaan kisah hidup dan pengalaman lalu. Kali ni aku nak mengimbau kembali kisah 21 tahun lepas iaitu di awal tahun 1990. Masa tu baru habis SPM dan tengah menunggu result. Kisah berkenaan berniaga ni pernah aku ceritakan dalam artikel terdahulu : Kisah lepas SPM

Kisah kali ni pula lanjutan dari kisah tersebut tetapi aku akan mengkhususkan cerita berkenaan perniagaan. Aku dilahirkan dari keluarga pesawah dan petani. Tiada seorang pun yang berpengalaman berniaga. Cuma aku pernah menjual jagung rebus, buah jambu kepada kawan-kawan sekelas. Bukan layak sebagai peniaga tetapi sekadar jual untuk tambah pendapatan. Ada kuceritakan dalam artikel ni : Kisah sekolah rendah

Hampir 7 bulan bersama Pak Nayan dalam berniaga. Bermula dari menjaga kedai kopi hinggalah kepada mengurus kedai buah. Pak Nayan bukannya saudara pun tetapi beliau lah majikan pertama yang memberi tunjuk ajar selok belok berniaga.

Pengalaman pertama yang diajar oleh Pak Nayan ialah kita tidak boleh malu. Berniaga bukanlah satu kerja hina. Kita memberi khidmat kepada orang ramai, oleh itu kita patut merasa bangga berniaga. Pak Nayan ajar aku menghadapi pelanggan.

Masih teringat lagi pelanggan pertama - masa tu kerja di kedai kopi, Pak Nayan suruh aku tanya 'Nak minum apa ?' 2 minggu pertama aku hanya bekerja di belakang tabir tolong sediakan air batu. Ais terpaksa dipecahkan secara manual. Zaman tersebut belum ada kiub ais jadi aku jadi tukang ketuk ais.

'Nak minum apa makcik ?' , tak dapat dibayangkan betapa malunya untuk bertanya orang yang kita tak kenal. Aku gagahi juga dan dapat ambil order. Kerana masih tidak biasa, aku bawa order ke dapor dan bagitahu Yin - tukang buat air. Ujian pertama berjaya cumanya aku gagal untuk berteriak/tempik 'teh ais 2'. Ini kaedah biasa yang digunakan bila ambil order supaya lebih cepat dan effisian.

Seterusnya aku diajar supaya menyusun atur air kotak, air botol dan air tin secara teratur di dalam peti ais. Ianya hendaklah sentiasa penuh dan selalu diisi semula bila kurang. 'Orang seronok tengok, baru kedai kita lebih laku' nasihat pak Nayan. Ada logiknya nasihat ni kerana dari segi psykologi pelanggan akan suka keadaan teratur dan kemas. Oleh itu mereka akan selalu datang ke kedai kita dan lebih banyak jualan kita.

Kena manis mulut. Itu pesan Pak Nayan lagi. Walaupun sibuk mana sekalipun jangan lupa senyum. Ucap terima kasih kepada pelanggan. Bagi diskaun sedikit bagi mencukupkan nilai ringgit. Contohnya barang berharga RM9.10. Kurangkan 10 sen dan katakan ' Saya potong 10 sen'. Pengalaman ni diperolehi semasa jaga kedai buah. Pak Nayan memang pandai tarik pelanggan dan setiap yang datang akan ulang datang lagi.

Jaga kedai buah dalam 3 bulan. Bermula dari hanya menjual tembikai hingga kepada semua jenis buah-buahan termasuk jeruk-jeruk buah. Kedai cuma ukuran 10'X15' sahaja. Ramai yang tak percaya boleh kah kedai sekecil tu kekal bertahan. Walaupun lokasi agak strategik dekat simpang tetapi pada permulaan agak sukar sebab orang belum kenal kita.

Setelah sebulan beroperasi kedai tersebut dapat jualan mencecah RM300 sehari. Suatu yang aku juga tidak percaya. Pak Nayan begitu percaya kejujuran aku bekerja dan dia izin aku bawa balik hasil jualan. Dari situ aku tahu jumlah jualan harian. Memang menakjubkan kerana dari satu jenis produk hingga penuh diisi kedai tersebut.

Pak Nayan juga mengajar aku cara-cara mengatur pusingan modal. Jualan hari ini hendaklah disimpan sedikit dalam 30% untuk pusingan modal seterusnya. Kalau dapat RM300, bolehlah RM200 guna untuk tambah barang kedai juga kos berniaga (bil, gaji dll..) dan selebihnya untuk modal pusingan akan datang. Dengan ni kedai akan sentiasa berdaya maju dan mampu membuat penambahbaikan jika perlu.Ilmu berniaga ni walaupun tiada kursus formal seperti teori ekonomi yang diajar di Universiti tetapi cukup meyakinkan aku bahawa berniaga mempunyai potensi yang luas untuk terus maju. 'Berniaga mestilah seiring dengan beramal'. Itu pesan Pak Nayan. Bagi diskaun dengan niat bersedekah dan sama-sama berkongsi keuntungan.

Berbekalkan sedikit pengalaman berniaga ini, aku yakin bahawa pintu rezeki terbuka luas dalam bidang ini. Semoga hasrat arriesfamily untuk menukar kerjaya ke era perniagaan direstui-Nya.

1 comments:

Fadhil Kamaruddin on January 1, 2014 at 3:42 AM said...

thanks kongsi pengalaman.dapat la sikit tips meniaga utk diri saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008