Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, January 23, 2009

Kisah Hidup Abah - Part 5 (Zaman Persekolahan)


Gambar Penulis (Abah) bersama Paksu Die (Rashidi Ahmad)

Sambungan - Kisah sekolah rendah.

Darjah 1 sampai 3 sekolah sessi petang. Jadi kena bertolak pukul 11 lebih. Bas ada setiap dua jam melalui kampung ke Pekan Kuala Nerang. Biasanya aku memilih bas pukul 9.00 sebab nak pergi awal sikit. Setiap hari aku singgah di perpustakaan awam dulu sebelum ke sekolah. Buat homework kat situ. Hampir setiap hari pinjam buku-buku cerita untuk baca kat rumah.

Tambang cuma 10 sen. Mak bagi 50 sen sehari . 30 sen cukup untuk alas perut. Tahun 1978 ~ 1980 kira OK la. 30 sen boleh beli nasik lemak + air. Tu pun kadang kala aku tak makan sebab nak bawak balik 30 sen masuk tabung. Arwah mak jenis yang suka anak-anaknya berjimat cermat, jadi semua anak ada tabung masing-masing. Berlumpa pulak nak bagi penuh tabung.

Tabung bapak yang buat dari buluh sungai. Bapak memang jenis yang pandai bertukang. Cantik hasilnya. Penuh tabung akan bawak masuk bank. Masa tu cuma ada BSN.

Kadang-kadang bawak bekal. Time tu tak dapat duit makan cuma duit tambang saja. Kami adik beradik tak pernah merungut sebab memang susah hidup masa tu. Arwah mak memang mengajar anak-anak berjimat cermat dan mencari duit tambahan.



Mak akan tanam jagung belakang rumah dan dijual di pekan. Jagung yang dah siap masak, aku yang tukang jual. Di sekolah ramai kawan-kawan anak orang agak berada seperti anak cikgu, polis dan pegawai kerajaan lain. Mereka yang akan membeli jagung aku tu. Hasil jualan akan bagi 50-50, pastinya gembira sangat sebab dapat penuhkan tabung dengan cepat.

Bila tak ada jagung, aku akan cari buah jambu batu untuk jual juga. Aku kutip buah-buah yang masak kat Tandop (empangan). Sana banyak pokok jambu yang Jabatan air dan saliran (JPS) tanam.Percuma je, modalnya panjat dan kutip. Tandop tu terletak dalam 1 KM dari rumah.

Bila terkenangkan kisah dulu-dulu memang hidup kami sekeluarga susah. Seingat aku, nak merasa makan ayam terlalu jarang-jarang. Tunggu masa ada tetamu, bapak akan sembelih ayam. Tu pun ayam yang kami bela sendiri. Paling seronoh bila kenduri. Dapat rasa ayam merah. Bapak tak pernah lupa bawak aku gi kenduri walaupun jauh sampai Padang Terap (10 ~ 15 KM dari kampung). Alasan nak makan ayam.....

Kesian bila fikir balik, punya la susah zaman 80-an dulu. Budak-budak sekarang dah mewah, ayam boleh kata setiap hari makan. Dah tak hairan. Ikan dah tak mahu makan. Anak-anakku Al-hamdulillah, semua boleh makan apa yang ada. Tak kira lauk sedap ke tidak.

Sebab tu agaknya arwah mak begitu menekankan berjimat cermat. Dia ajar menabung dari kecik lagi. Guna duit untuk beli barang-barang yang membawa manfaat saja. Ajar anak-anak hidup susah. Belajar mesti rajin-rajin untuk ubah kemiskinan tersebut dan hidup dengan lebih sempurna.

Disebabkan didikan tersebut agaknya, sifatku begitu 'particular' bila nak berbelanja. Beli barang boleh, walaupun mahal harganya tapi pastikan ianya berguna. 10 sen sekalipun, aku tetap menilai adakah bermanfaat untuk keluarga.

Untuk anak-anakku dan isteri tercinta (mama), abah minta maaf kiranya abah begitu berkira dalam mengeluarkan belanja. Tapi percayalah semu itu untuk kebaikan bersama bagi melahirkan generasi yang akan datang yang mengerti akan kesusahan mengharungi hidup dan bersyukur akan apa yang ada.
Bersambung Part 6 (Kisah persekolahan harian)

1 comments:

Zuraida jemain on January 23, 2009 at 12:34 PM said...

ok. mama dah tau lama. cuma mama tak terdidik macam tu so susah sikit nak sesuaikan diri. Sekarang dah ok kot abah pun dah boleh bincang. Tima kasih atas jasa abang selama ini yang menanggung kami tanpa sebarang rungutan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008