Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Wednesday, January 14, 2009

Ilmu atau Harta ?











Ilmu Atau Harta ?

Tajuk kali ini mengupas manakah yang lebih penting antara keduanya.
Baru-baru ini, penulis ada mendengar kuliah Ustaz Azhar Idrus, beliau ada menyebut segala isi alam ini adalah pinjaman semata-mata.
Rumah yang besar adalah milik Allah yang dipinjamkan kepada kita menjaganya sewaktu kita di dunia. Anak yang ramai, adalah amanah Allah untuk ibubapa menjaganya. Kereta besar, wang yang banyak semua milik Allah yang dipinjamkan untuk kita di dunia sementara ini dan diamanahkan untuk menjaga dan menpergunakannya sebaik mungkin.

Dari situlah terlintas di fikiran saya untuk mengupas persoalan ini manakah yang lebih utama Ilmu atau harta. Ramai berpendapat harta lebih utama sebab dalam dunia materialistik ini, segalanya menggunakan wang.
Tidak belajar tinggi tak apa asalnya bijak menjana ekonomi. Dengan kata lain bijak mencari wang samada berniaga atau terlibat dengan apa-apa perniagaan yang membawa pulangan yang tinggi.

Lebih parah lagi pula bagi yang terlibat dengan MLM, penceramah atau tukang kempen direct selling tersebut secara terus berbangga mempunyai pendapatan ribuan RM walaupun tidak sekolah tinggi. Maka lebih ramai yang terpengaruh melihat kejayaan kebendaan beliau. Kelulusan perkara ke-dua.

Untuk mengupas lebih lanjut ada baiknya dirujuk sebuah hadis berbunyi :-

Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini.
Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah).
Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain
." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Di nilai dari tafsiran hadis di atas kedua-dua orang tersebut mempunyai kebaikan masing-masing. Si kaya yang banyak Infaq pada jalan Allah dan si alim yang beramal dengan ilmunya dan meyampaikan kepada yang lain.

Perumpamaan si kaya yang menafkahkan pada jalan Allah seperti benih yang mempunyai 7 butir dan setiap butir mempunyai 100 biji. Begitu besar ganjarannya untuk si kaya yang bertaqwa. Hakikatnya, di zaman serba mencabar ini adakah kita mampu menjadi si kaya pemurah tersebut.

Begitu banyak dugaan bagi orang yang banyak hartanya dan begitu banyak kisah-kisah paparan Al-quran tentang kesesatan orang yang banyak hartanya. Umpamanya Qarun telah disebut sebanyak 4 kali dalam Al-quran dan dalam ayat di bawah diceritakan bagaimana Allah menghancurkan mereka.

"Dan (juga) Qarun, Fir'aun dan Haman. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka Musa dengan (membawa bukti-bukti) keterangan-keterangan yang nyata. Akan tetapi, mereka berlaku sombong di (muka) bumi, dan tiadalah mereka orang-orang yang luput (dari kehancuran itu).


Maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka diantara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu, kerikil dan diantara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan diantara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan diantara mereka ada yang Kami tenggelamkan, dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri." (al-Ankabut: 39-40)

Begitulah terkenalnya Qarun sehinggakan Orang Melayu kita menggelarkan ‘Harta Karun’ sekiranya menjumpai sesuatu harta rahsia.
Berbalik kepada harta tadi, lebih banyak membawa keburukan jika tidak membelanjakan pada jalan yang hak.

Ilmu pula dapat menjana harta, umpamanya seseorang yang berpendikan tinggi, pastinya mempunyai pekerjaaan yang baik dan pendapatan tetap secara tidak lansung dapat mambina dan mengumpul hartanya sendiri.

Untuk sebuah keluarga pula, memberi anak-anak dengan kemewahan dan harta semata-mata umpama memberi ikan kepadanya. Adalah lebih baik diberi pancing, dengannya dia dapat terus hidup dan mencari ikan pada masa akan datang. Anak yang tidak berilmu akan menghabiskan harta ibubapa mereka sahaja dan di generasi seterusnya mungkin pada peringkat cucu-cucu akan kehabisan harta dan mula merempat.
Begitulah pentingnya Ilmu mengatasi Harta benda dunia yang sementara ini.

Bersesuaian seperti kata-kata sayidina Ali: "Ilmu akan menjaga diri mu, sementara harta adalah sebaliknya, kamu yang harus menjaganya."

Namun alangkah baiknya jika kita kaya kedua-duanya. Kaya harta dan kaya ilmu kerana kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah SWT iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai-Nya.

Semoga analisa ringkas ini dapat dijadikan panduan bagi Arrie sekeluarga tentang pentingnya Ilmu dalam kedidupan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008