Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, January 16, 2009

Kisah Hidup Abah - Part 2 (5 ~ 6 Tahun)


Gambar sekadar Hiasan

Sambungan Part 2 (mula tadika)


Aku antara anak kampung yang dapat menikmati sekolah tadika sejak usia 5 tahun. Zaman sebelum tu agak susah, mungkin kerana tahap pembelajaran masih rendah. Kurang nya sekolah-sekolah tadika di waktu tu.

Januari, 1976 aku mula ke sekolah Tadika. Tak dapat dipastikan tadika anjuran siapa (mungkin KEMAS kot).

Di Kuala Nerang, pekan terdekat dengan kampungku hanya wujud 1 sekolah tadika. Itu pun kelas takida dipinjamkan dari bangunan tambahan tepi masjid Kuala Nerang.

Beruntung kerana kedua ibu bapaku mementingkan pelajaran. Jadinya aku dihantar ke Tadika. Pastinya bapak adalah orang yang bertanggungjawap menghantarku ke sekolah.


Di zaman tu, kenderaan yang terbagus dan termampu di beli hanyalah basikal. Bapak mempunyai sebuah basikal tua yang mempunyai pelantar besar, selesa bagi seorang budak kecil sepertiku. Basikal tu lah juga digunakan untuk mengangkut getah 'scrap' untuk dijual ke pekan. Hari Selasa, adalah hari pungutan 'scrap' untuk di jual maka hari tersebut kawan-kawan kat sekolah dapat menikmati bau tambahan dalam kelas.


Apa perasaan cikgu yang mengajarku pada masa tu agaknya. Pastinya tak sama macam cikgu sekarang. Cikgu dulu-dulu lebih menampakkan keikhlasan dalam mengajar. Soal bermacam bau dalam kelas tak penting, asalkan murid-murid dapat belajar mengenal ABC...

Kadang-kadang aku akan balik sekolah dengan Pak Ngah 'Man Sik'. Salah seorang penoreh kebun bapak yang masih setia sampai kini. Beliau digelar Man Sik kerana beralas dari Sik sebuah daerah bersebelahan Kuala Nerang. Pak Ngah kadang-kadang akan membawa sendiri hasil getah untuk dijual de pekan dan mengambilku dari sekolah. Hasil jualan akan di bahagi 50-50 dengan bapak.



Pak Ngah memang seorang yang jujur. Dia akan menunjukkan setiap resit jualan kepada bapak sebagai bukti dan dibahagi sama rata. Masih segar dalam ingatanku kedudukan kedai getah tadi berdekatan jambatan lama di Kuala Nerang. Getah dijual dalam 2 gread : getah keping dan getah scrap.






Untuk mendapat getah yang lebih mahal dan berkualiti Pak ngah akan memproses getah jadi getah keping. Balik dari sekolah aku juga akan membantu Pak ngah prosess getah keping tersebut. Pastinya Pak ngah akan anggap aku lebih mengacaunya dari membantu tapi dia tak pernah marah. Kerja paling senang aku boleh buat adalah mengacau cuka getah dalam acuan. Pak ngah akan masukkan cuka tersebut dan aku lah tukang kacau.

Bapak mengediakan sebuah pondok memprosess getah keping di belakang rumah, kira-kira dekat dengan kolam ikan sekarang ni. Di situlah juga disediakan tempat menyidai getah keping untuk di keringkan.


Untuk pengetahuan semua, proses membuat getah keping memang rumit. Sebab tu agaknya sekarang susah untuk kita lihat process tersebut.


Getah cair di kutip selepas di toreh. Dikumpulkan dan di masukkan dalam acuan (satu bongkah zink 4 segi tepat).


Dicampur cuka getah (sejenis asid) untuk membekukan getah tersebut.


Lepas beku, keluarkan dan dilenyek untuk dilebarkan seterusnya dimesinkan. 2 jenis mesin : lurus dan berjalur.


Hasilnya getah keping tersebut berbentuk 4 segi lebar dan berjalur seperti bunga tayar kereta.


Perlu dikeringkan, di salai dalam 3~4 hari, baru boleh dijual.





Bila fikir-fikir balik, memang susah orang dulu-dulu bekerja se awal subuh bangun menoreh. Lepas tu kutip getah, proses petang baru siap semuanya. Kita generasi sekarang patut bersyukur dengan kemewahan yang ada (bukan kempen ni....tau).


Berbalik kisah aku di Tadika tadi. Di tahun 1977 ada perkhidmatan bas dari syarikat MARA, bapak mengambil inisiatif, menghantar menggunakan bas pula. Tambang hanya 20 sen bagi orang dewasa dan 10 sen bagi kanak-kanak yang dah sekolah. Aku percuma.....ler

Bersambung - Part 3 : Kisah zaman kanak-kanakku...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008