Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, January 23, 2009

Kisah Hidup Abah - Part 6 (Persekolahan Harian)


Gambar Penulis (Tahun 1983) , 5 dari kanan barisan belakang.

Sambungan Part 5 - Zaman Sekolah rendah

Kali ni aku nak cerita rutin harian semasa aku di sekolah rendah. Bangun pagi, dah tentu se awal pagi dalam pukul 6.00 a.m. Mandi telaga, dulu mana ada air paip lagi. Heater jauh sekali. Rumah di kampungku ada telaga 'boreng' atau lebih dikenali telaga pam. Kita kena mengepam secara manual dan air akan mengalir naik dari telaga.

Bapak dah 'upgrade' telaga tersebut dan diletakkan dalam rumah. Nasib baik tak payah keluar mandi kat luar. Keseluruhan penduduk kampung pada masa tu (tahun 80-an) guna telaga sebagai sumber air. Telaga biasanya agak jauh dari rumah sebab nak dapatkan sumber air yang baik dan banyak. Jadi bilik air dibina berasingan dari kawasan rumah.

Syukur kerana pada masa tu hanya ada 2 buah telaga pam dan rumah kami salah satunya. Kelebihan telaga ni, tak pernah surut airnya ataupun kering walaupun pada musim kemarau. Jadi ramai orang kampung akan datang ke rumah ambil air pada musim kemarau. Mungkin sebab ianya dikorek dalam ke punca air bawah tanah. Menurut bapak, dalamnya hampir 100 kaki dan dikorek oleh seorang tauke Cina dari Alor Setar. Heran juga lubang paipnya kecil aje tapi dapat masuk dalam ke perut bumi. Boleh dikira 'high technology' untuk zaman tu...

Lepas mandi siap pakai baju semua, kena tunggu bas la pulak. Bas biasa datang dalam pukul 6.30 pagi. Bas biasanya penuh. Jarang-jarang dapat duduk tapi perjalanan sejauh 5 Kilometer kira Ok lah. Kira-kira pukul 7.00 lebih sampai sekolah.

Belajar sampai pukul 12.30 t/hari lebih kurang, lepas tu tunggu bas lagi untuk balik. Masa balik agak lambat sebab kena tunggu pelajar sekolah menengah balik jam 1.00 lebih. Bas hanya ada satu saja dah tu bercampur dengan orang awam (bukan pelajar). Jadi sesaknya satu bas tu biasa la.. Kadang kala berdiri kat pintu pun pernah.

Budak-budak sekarang beruntung, bas tunggu depan pintu rumah dah tu pastinya ada tempat duduk. Penumpang cukup-cukup aja. Tapi masih lagi ramai yang ponteng sekolah. Tu yang buat aku heran sangat.....mungkin sebab terlalu dimanjakan dengan segala kemudahan kot.

Balik rumah sampai dalam 1.45 petang. Kena bersiap untuk gi sekolah KAFA pulak. Belajar agama dan ngaji Qur-an. Zaman dulu (tahun 80-an) belum ada sekolah formal macam sekarang. Kelas-kelas hanya tumpang dewan masjid. Di bawah kelolaaan Majlis Agama. Pakaian besas asal tutup aurad. Kelas bermula pukul 2.30 petang sampai 4.30 petang.
Bawah ni gambar pelajar kelas tersebut.....

Aku berbaju ungu berjalur - Kopiah pun pakai tak betul...hihi

Murid bercampur dari darjah 1 sampai 6. Syilibus tak tetap, atas kemampuan guru dan pelajar. Darjah 6 baru ada ada 'final exam' dari Majlis Agama Islam Kedah (MAIK). Lulus exam tu boleh jadi ustaz untuk kelas KAFA tersebut. Aku salah seorang yang lulus tapi sambung sekolah menengah. Jadi tak lah kerja ustaz KAFA tu....
Masjid dalam 1 Kilometer dari rumah jadi gi ngan basikal je. Orang Kedah panggil 'Gerek'. Time balik dari kelas tu, apa lagi berlumba gerek la.. Sebab keluar beramai-ramai.

Sebelum balik kena Solat Asar dulu. Ustaz kadang-kadang minta pelajar jadi imam. Aku salah seorang imam terlatih la pada masa tu. Solat Asar tak apa sebab bacaan tak perlu di jahar kan. Baca pelan-pelan je. Boleh lah...

Sampai rumah dalam pukul 5.30 petang, bersiap untuk main petang. Ni la masa paling banyak pengalaman. Berbagai-bagai jenis permainan dan pastinya bermusim.

Masa world cup main bola, Piala Thomas main badminton. Main gasing, Galah panjang - orang kedah panggil 'Toi', main getah, guli, tuju para, combat, caplong, wau dan macam macam lagi. Tapi semua permainan ni jenis yang tak kena keluar modal banyak lagi murah...... Aku bermasa Bacat (Abang - Abu Bakar) ketika demam piala Thomas - Gila nak jadi Misbun Sidek
Bersambung...nanti cerita bab permainan waktu petang dengan detail.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008