Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, January 16, 2009

Kisah Hidup Abah - Part 3 (Zaman Kanak-kanak)



Sambungan Part 3 (Zaman kanak-kanak)


Mengenangkan zaman kanak-kanak dulu, aku agak hairan kerana ibu bapa zaman dulu begitu percayakan anak mereka. Seingat aku aku mula pergi ke sekolah sendiri sejak tadika lagi.


Masa umur 6 tahun, bapak dan kakak-kakak ajar aku beberapa kali cara-cara naik dan turun bas. Lepas tu aku pergi sendiri. Macam tak logik aje...

Menurut cerita Kakak-kakak ku, aku memang berani gi sekolah kat Pekan Kuala Nerang seorang diri. Bukan tu aja, menurut Kak Balqis (kakak sulung) ; aku juga turut membawa Wahiba (anak Kak Balqis) bersama. Wahiba sebayaku walaupun dari segi pangkatnya dia anak saudara.


Kami akan pergi ke tadika bersama-sama dan aku akan menjadi kepalanya tanpa orang tua mengiringi.

Kak Balqis selalu cerita : aku selalu marahkan Wahiba kerana terlalu lambat orangnya. Maklumlah aku budak jenis ligat-semuanya nak cepat. Sifat baran aku memang dari kecik rupanya....

Masih lagi ku ingat pernah sekali, pemandu bas MARA (satu-satunya bas yang ada masa tu) namanya 'Mat Zain drebar' mintak aku tambang. Aku jawab : belum sekolah lagi, baru tadika.Jadi aku dan Wahiba naik bas free je....
Mat Zain drebar usik nak tangkap aku masuk jail sebab tak bayar tambang. Aku takut giler, tak dapat gambarkan sebab tu memori ni masih segar dalam ingatan..
Nasib baik Long - seorang penduduk kampung dekat dengan rumahku menenangkan keadaan.

Tu yang selalu buat aku terfikir, agaknya zaman dulu lebih aman kot. Tak ada penyamun, perompak, pencolek dan sebagainya. Sebab tu mak bapak dulu-dulu baik anak gi sekolah sorang-sorang walaupun masih kecil.
Tambahan pula jiran-jiran mengenali anak jiran masing-masing.Bukan macam sekarang, jiran sebelah pun tak tahu nama. Masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing.

Lepas balik sekolah tadika, pastinya main-main sebelah petang. Tak banyak kenangan main-main masa zaman tadika. Kecik lagi kot masa tu, tak ingat sangat...
Lepas tu dalam pukul 6.30 petang bersiap nak gi ngaji. Dulu pukul 6.30 petang sama macam 7.00 sekarang sebab waktu dulu lambat 30 minit. Hanya tahun 80-an, era Dr Mahathir baru waktu Semenanjung disamakan dengan waktu Sabah-Sarawak.
Gi ngaji pastinya dengan Bacat (Abu Bakar), abang terdekat denganku. Tu la satu-satunya abang yang sentiasa main bersama-sama tapi gaduh pun bersama-sama juga.

Terima kasih tak terhingga untuk Bang Li (Ustaz Ramli) yang sudi mengajar kami tak mengharapkan apa-apa bayaran.
Orang dulu-dulu memang ikhlas, ajar dengan percuma je. Sebab tu rasa hormat ibu bapa terhadap guru-guru masa tu amat tinggi.

Bang li memang garang orangnya. Rotan tersedia sebelah tangannya sebagai amaran. Sebutan, mahraj, dengu, panjang pendek betul-betul ditekankan. Al-hamdulillah sebab tu agaknya semua pelajarnya termasuk aku sendiri mampu membaca dengan betul.
Jasamu tidak ternilai harganya. Sebab tu setiap kali balik kampung, kami sekeluarga akan menziarah Abg Li. Mama (Ieda-isteriku) pun dah mesra dengan Kak Yam (Isteri Bang Li) sebab selalu gi rumah dia.

Awal 80-an, belum ada letrik kat kampung, jadi kena ngaji guna pelita. Kami semua kena bawak sorang satu pelita mingak tanah gi rumah guru. Pelita tu juga gunanya untuk jadi lampu masa balik ngaji.
Rumah Bang Li - guru yang mengajag Qur-an tu agak jaun juga dalam 400 meter. Masa balik paling mencabar. Habis ngaji dalam pukul 9.30 malam, gelapnya tak yah cakap ler.

Nasib baik ada Bacat, berani sikit. Balik dari rumah Bang Li kena lalu satu pokok besar (Pokok gemia). Mencabar sungguh bila nak melepasi pokok tu. Kami balik ramai-ramai. Bacat pula kadang kala buat nakal. Dia lari dulu, aku apa lagi....

Balik rumah berpeluh tu perkara biasa. Bila mak tanya (Dah arwah sekarang), kami dua adik beradik kontrol hensem. Tak ada apa-apa walaupun mafas tercungap-cungap.

Bila kenang balik masa dulu-dulu memang susah ngaji pun dalam gelap tapi Al-hamdulillah semua celik Al-quran. Cuma sekarang aku hairan, kemudahan dah banyak. Home tuition pun ada tapi masih ramai anak-anak muda yang buta Al-quran. Tajwid jangan cakap ler. Artis & celebrati pun hancur bila baca Qur-an dalam satu rancangan TV9 tu.

Semoga anak-anakku semuanya celik Al-quan, Insya-Allah.....

Bersambung part 4 (Cerita zaman kanak-kanak lagi)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008