Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, January 15, 2009

Kisah hidup Abah - part 1


Atas permintaan mama & Arrie adik beradik, abah akan menulis tentang pengalaman hidup abah pula.....

Part 1 ( Umur 1 ~ 4 tahun)

Aku di lahirkan pada 14 Feb 1972 di Kg Bendang Raja. Sebuah kampung terpencil di Kuala Nerang, Kedah. Tak banyak cerita se usia baby cuma banyak diceritakan tentang keletah ku selepas 2 tahun.

Pada tahun 1974, kedua ibu bapaku merancang menunaikan haji. Disebabkan aku baru berusia 2 tahun dan susah untuk ditinggalkan , maka aku turut dibawa bersama.

Dulu-dulu belum ada kapal terbang MAS, jadi guna jalan laut ler...

Nak gi buat haji bulan Zulhijjah, sebelum puasa (Ramadhan) dah bertolak.

2 bulan perjalanan dengan kapal. Berhenti merata tempat; Siam, India, Sri Langka dan sebagainya.Menurut cerita bapak berbagai ragamku ketika dalam kapal.

Nakal tak terkata la... maklum la, budak baru membesar.
Pernah satu kejadian aku bermain-main sekitar tangga kapal. Setiap tingkat kapal ada tangga menyambungkan antara 1st floor & 2nd floor dan seterusnya.

Kerana asyik sangat bermain kat tangga tu, aku masukkan kepala ke dalam rongga pemegang tangga. Pemegang jenis klasik berbunga-bunga. Tau-tau tersangkut kat situ....
Apa lagi melalak sakan, mana tak panik dah kepala sangkut kat situ.

Puas bapakku cuba umpil tapi takleh keluar juga. Terpaksa panggil kelasi kapal settle kan.
Pastinya keadaan tu, amat mencemaskan sebab tu kenangan ni masih segar dalam ingatan bapakku.

Bapak banyak cerita tentang aku turut mengerjakan haji bersamanya. Orang tawaf aku ikut, sa'i, melontar dan sebagainya. Cuma mungkin tak ada bacaan dan niat sebab kecik sangat waktu tu.

Bila aku penat jalan, bapak akan mengendungku atas bahuya. Selalu diulang-ulang cerita ni yang aku sentiasa diusung ke sana kemari. Melihat bapak yang semakin dimamah usia sekarang ni, terasa sedih kerana suatu ketika dulu begitu gagah aku di bahunya..

Menurut bapak lagi, aku begitu akrab dengan seorang makcik (orang kelantan). Selalu main dengannya tetapi sikap 'kelolo'ku hinggakan bila nak buang air kecil dia jadi sasaran. Bajunya jadi tandasku. Makcik ni memang penyabar. Senyum je...
Ini menunjukkan orang dahulu ke Mekah memang ikhlas dan bersih hati mereka.

Bila lihat kejadian anakku Ammar pernah sekali kencing atas mamanya walupun usia dah 3 tahun lebih, fikirku mungkin Ammar mewarisi sifat 'kelolo'ku itu agaknya.Mama pula masih tersenyum walaupun bajunya lenjun dikerjakan.
Syabas buat 'mama' - terserlah sifat keibuan sejati.

Menurut bapa, aku dikhatankan di Mekah. Masih segar ingatan bapak bagaimana aku bersemangat untuk ke tempat Khatan. Lepas selesai terus diam membisu, nangis takyah cerita ler.Bapak dimarahi oleh tok mudin Arab tu. Dari apa yang bapak faham katanya " kenapa lambat sangat bawak budak berkhatan". Rupanya orang Arab khatan masa baby lagi.

Mungkin kaedah ni sesuai dipraktiskan di Malaysia juga, sebab baby tak banyak bergerak. Cepat sembuh.
Sekarang teknologi dah canggih - khatan 2 ~ 3 hari dah elok.Lepas khatan, aku rupanya mogok - dok diam tak nak cakap, tak mau makan dan sebagainya. Tapi tahan 2 hari saja, lepas tu....'buas' balik kata orang Kedah.

Lari ke sana ke mari, lompat dan sebagainya. Luka lambat sangat nak sembuh, sampai berdarah pun pernah kata bapak.Agaknya bapak mesti pening jaga aku masa kat Mekah dulu.

Sekarang bila aku pun dah ada anak baru tahu betapa susahnya membesarkan anak-anak.
Memang kena banyak bersabar bila anak nakal sikit tapi sekarang Al-hamdulillah Arrie, Iffa dah beransur-ansur membesar banyak membantu dalam urusan rumahtangga.Mereka yang siapkan segala persiapan untuk makan bersama. Tolong angkat pinggan, ambil air, basuh pinggan, sapu lantai. Arrie rajin basuh baju malah baju, kasut sekolah pun basuh sendiri walaupun baru darjah 2.

Tahniah buat 'Mama' yang bijak mendidik mereka....

Bersambung....( Part 2 - Usia 5 tahun ++ )

5 comments:

Zuraida jemain on January 15, 2009 at 12:30 PM said...

Patutler ammar asyik pancut kt mama jer ikut perangai abah rupanya. Tak citer pun

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]list of microsoft software, [url=http://firgonbares.net/]serial number for adobe creative suite 3 master txt[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] adobe creative suite 3 design standard microsoft office college student discount
adobe software resellers [url=http://firgonbares.net/]acdsee versus elements[/url] shopping cart software
[url=http://firgonbares.net/]tax office software[/url] are oem software
[url=http://firgonbares.net/]software source store[/url] free personal finance software canada
free mail order software [url=http://firgonbares.net/]purchase gps software[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]10 Advanced, [url=http://sunkomutors.net/]oem software market[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] Pro 8 Retail accounting software to buy
side by side comparison of indesign cs3 and quarkxpress 7 [url=http://sunkomutors.net/]free download adobe creative suite 4[/url] academic software xp
[url=http://sunkomutors.net/]adobe acrobat pro 8 trial serial[/url] acdsee 9 vista certified edition serial
[url=http://sunkomutors.net/]windows vista screensavers[/url] academic software award
office software for sale [url=http://sunkomutors.net/]buy dreamweaver and[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]microsoft video software, [url=http://murudobaros.net/]buy microsoft xp software[/url]
[url=http://murudobaros.net/]2009 software price[/url] educational software company commerce store offers software products
shop softwares [url=http://murudobaros.net/]autocad map 3d 2009 freezes on start up[/url] Creative Suite 3
[url=http://murudobaros.net/]microsoft office 2003 crack[/url] christian discount software
[url=http://murudobaros.net/]to buy used software[/url] free order processing software
adobe photoshop cs3 on demand [url=http://murudobaros.net/]retail store layout software[/b]

Anonymous said...

[url=http://bariossetos.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]buy adobe photoshop software, [url=http://hopresovees.net/]filemaker pro 8.5 ebase[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] low cost adobe photoshop cs3 online software store
school discount software [url=http://hopresovees.net/]download adobe acrobat 9[/url] canada software
[url=http://hopresovees.net/]cheap software for you[/url] buy discounted software
[url=http://vonmertoes.net/]purchase word software[/url] microsoft student software discounts
is discount software [url=http://bariossetos.net/]fast free download adobe photoshop cs4 trial[/b]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008