Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Tuesday, January 20, 2009

Rumah yang menjadi kenangan



Inilah rumah kami sekeluarga sebelum kami berpindah ke rumah sewa di Sijangkang. Rumah ini abah beli pada tahun 2003 dan siap hujung tahun 2004. Rumah ini walaupun tak sebesar mana hanya bersaiz dalam ukur 20x74 kaki persegi, tapi bagi kami sudah cukup sempurna dan selesa.

Memang pada mulanya mama enggan berpindah ke tempat yang berhampiran dengan tempat kerja abah kerana di sini, Meru, mama mempunyai ramai kawan yang baik2 dan rumah nie pun mempunyai 4 bilik ruang yang agak besar bagi kami sekeluarga. Mama gembira ketika mendiami rumah ini.


Sehinggalah peristiwa yang tak dapat kami lupakan berlaku dimana rumah kami telah dimasuki 2 orang penyamun Indonesia pada pukul 4.30 pagi. Ketika itu Dina baru saja berusia 3 bulan. Sedang kami nyenyak tidur mama dikejutkan oleh lampu yang tiba2 terpasang di dalam bilik. Dengan jelas mama melihat abah diacukan parang ke leher dengan diugut oleh penyamun tersebut yang mengatakan sekiranya abah cuba melawan dia akan bunuh abah. Manakala penyamun seorang lagi meletakkan pisau di kaki Ammar yang berusia 2 tahun ketika itu. Tangan abah diikat manakala seorang lagi penyamun memerhatikan badan mama mencari barang kemas. Peristiwa ini berlaku pada tahun 2007.


Manakala Dina pula diacukan pizau ke badannya dan mama diugut sekiranya tidak menyerahkan barang kemas yang mama miliki Dina akan dibunuh. Mama termangu seketika dan cuba mengelak dengan mengatakan mama tiada barang kemas. Dengan nada keras dan pisau diletakkan rapat ke dada Dina penyamun tersebut berkata, " Aku mau barang berharga. Kalau tidak aku bunuh." Mama terdiam dan fikir sejenak kerana tidak mahu anak2 diapa-apakan akhirnya mama tunjukkan tempat mama sorokkan barang kemas tersebut.

Setelah penyamun itu dapat apa yang diingini, mereke keluar dengan melarang kami berbuat bising. Mama ikut kata penyamun itu kerana risaukan keselamatan Arrie dan Iffa yang tidur di bilik berasingan kerana mama lihat lampu dibilik mereka terpasang tetapi tiada suara kedengaran.

Stetlah mama dapati kedua2 penyamun itu melarikan diri mama segere menjenguk Iffa dan Arrie didalam bilik mereka. Alhamdullillah mereka tidak diapa2kan.

Mama berlari menjenguk ke pintu dapur dan melihat kelibat mereka berlari masuk ke dalam semak yang berhampiran.

Dina bergambar dengan anak penyewa rumah kami.

Walaupun kerugian hampir Rm9 ribu, kami masih bersyukur kami tidak diapa2kan. Selepas 2 minggu kejadian kami membuat keputusan untuk berpindah dan menyewakan rumah tersebut kepada orang lain.

Baru2 ini kami telah pergi membaiki kerosakan di bahagian tangki rumah tersebut, maka tergamitlah memori ketika tinggal di situ dan kamim juga sempat berbual2 dengan jiran2 lama.

Buat masa nie kami tidak mahu membeli rumah lain kerana tidak mau tambah hutang. Tunggu dulu kalau ada rezeki di masa akan datang. Insyaalllah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008