Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, April 7, 2011

Adakah Arak Najis ?



Arak telah sedia maklum ianya haram meminumnya, menjual, membawa, menghidang dan apa juga berkaitan dengannya. Tetapi terdapat sedikit perbezaan pendapat samada ianya najis atau tidak.

Dengan kata lain jika arak terkena baju kita dan kita terus solat adakah ianya membatalakan solat kita sebab kenajisannya atau tidak. Pendapat yang begitu popular ialah ianya najis dan wajib disucikan terlebih dahulu sebelum solat. Perlu diingat popular bukan bermaksud pendapat yang paling rojih.

Namun jika dirujuk dari AQ dan hadis, ada pendapat yang mengatakan ianya hanya najis dari sudut tafsirannya sahaja dan bukan najis dari segi zahirnya. Bermaksud ianya bukan najis muthlak yang wajib dibersihkan umpama terkena tahi tetapi najis sekadar istilah tentang keharamannya sahaja.

Artikel di bawah menghuraikan lebih mendalam dalam bab ini. Semoga dapat membantu memahaminya lebih mendalam.
sfs-adakah-khamar-dikira-sebagai-najis

Perlu difahami, inilah dinamakan perbezaan pendapat. Jangan pula kita terlalu taksub atas suatu perkara dan memaksa orang lain menerima dan mengikut semua pendapat kita. Berlapang dada lah atas perkara khilafiah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008