Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, April 1, 2011

Beriman : Pasti ada jalan keluarnya..


Semalan isteriku yang tercinta membeli sebuah buku agama. Dia mula membaca dan terjumpa ayat Al-Quran berbunyi :

“…Barangsiapa yang bertaqwa kepada ALLAH nescaya DIA akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada ALLAH nescaya ALLAH akan mencukupkan (keperluannya).” (Surah a-Talaq: 2-3)

Dari maksud ayat tersebut dapat kita faham jika kita beriman dan bertakwa kepada Allah dengan sepenuh hati, walau apa kesusahan dan kepayahan dalam hidup pasti ada penyelesaiannya. Pasti ada jalan keluar untuk kita.

Bersesuaian dengan Firman-Nya lagi:

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”(Surah al-Insyirah: 5-6)
Jelas di sini bahawa setiap kesulitan akan ada kemudahan yang dijanjikan dari Allah. Asalkan kita tidak berburuk sangka dengan Allah dan redho akan setiap ujian dari-Nya.

Baru-baru ni kami (Arriesfamily) merancang untuk ke EPF dan Bank pada hari Isnin depan. Cuti telah diluluskan malangnya penyata dari CIMB bank masih belum dapat. EPF memerlukan penyata tersebut sebagai sokongan untuk pengeluaran simpanan bagi membayar hutang rumah.


Terasa begitu sulit dalam masa terhad dan beberapa hari lagi untuk ke EPF tapi penyata belum dapat lagi. Dengan takdir Allah pagi ni (Jumaat) wakil bank telefon memberitahu penyata telah siap. Bukankah itu satu kemudahan yang telah ditulis oleh Allah.
Kiranya semalam sewaktu penyata masih tidak diperolehi kami semua hilang sabar dan serang bank atau maki hamun kerani bank tersebut, bukankah itu menunjukkan satu akhlaq yang tidak baik.

Kesabaran itu adalah satu sifat orang beriman.
Walaupun terasa sulit dan cuti yang diambil akan jadi sia-sia tapi Alhamdulillah kami mampu bersabar maka diberi jalan keluar dari masalah tersebut. Memang benarlah firman/tiada keraguan lagi akan janji-janji Allah dari kedua-dua ayat di atas..

Semoga arriesfamily semakin tabah mengahdapi bakal kesulitan mendatang............ Kerana setiap yang beriman pasti akan diuji.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008