Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Monday, April 11, 2011

Kerjaya sebagai 'executive' penat ?


Semalam ada berbincang dengan isteriku tentang kerja sebagai 'executive' adakah ia memenatkan ? Jawapannya pasti tidak dari segi fizikla kerana seorang executive tidak perlu mengeluarkan tenaga, berpenat lelah, berpeluh dalam tugasnya sehari-hari.

Setiap executive mempunyai skopnya tersendiri, begitulah juga sebagai QA executive. Menjadi pihak pengurusan pertengahan (middle management) memang tidak memerlukan kita berhempas pulas menjalankan tugas tersebut dan cuma perlu memastikan tugasan dijalankan oleh orang lain dengan berkesan.

Contohnya sebagai QA, kita perlu memastikan setiap produk memenuhi spesifikasi. Orang yang menjalankan pemeriksaan produk tersebut adalah QA inspector. Kita sebagai executive memastikan mereka melakukan kerja tersebut mengikut aturannya.

QA inspector pastinya penat kerana terpaksa melakukan pemeriksaan secara detail tetapi executive hanya memberi arahan. Akan tetapi, kiranya berlaku sesuatu kesilapan, maka executive akan disoal olen majikan terlebih dahulu. Dengan kata lain executive bertanggungjawab terhadap semua permasaalahan ditempat kerja walaupun bukan dia yang melakukan kesilapan.

QA executive perlu menjawab punca dan penyelesaian (cause and countermeasure) bagi setiap permasalahan samada dari dalam proses atau dari komplain pelanggan (customer complain). Dari pengalaman kerja sebagai QA executive selama 12 tahun, pengalaman dimarahi majikan atau pelanggan (customer) adalah perkara biasa.

Pernah dulu semasa berurusan dengan pelanggan dari syarikat Sony - apabila produk tidak memenuhi spesifikasi, perkara pertama yang ditanya ' Tak check ke ?' Kilang awak tak ada ISO ka ?' Macam mana awak check ? Kilang macam kilang kicap !!.

Ayat-ayat seumpama ini telah lali sebagai QA executive. Kena marah customer pun perkara biasa. Bagi yang tidak tahan rasanya 2~3 tahun sebagai QA telah berhenti atau tukar bahagian lain. Berbalik kepada isu penat atau tidak tadi, memang secara fizikal kerjaya sebagai executive tidak memenatkan tetapi mental kena tahan.

12 tahun memang telah lalai (immune) tetapi cumanya berapa lama lagi dapat bertahan. Bukan tidak suka bekerja tetapi sampai bila asyik makan gaji. Nak juga mencari pengalaman bekerja sendiri. Walaupun pendapatan tidak tetap dan tidak seberapa tetapi kitalah kuli dan kitalah taukenya...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008