Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Monday, April 25, 2011

Mesyuarat agung PIBG



Hari Sabtu lepas sempat menghadiri mesyuarat agung PIBG sekolah Arrie/Iffa. Mesyuarat bermula jam 8.30 pagi. Kami (mama & abah) sampai lewat sikit dalam 8.35. Kelihatan kerusi-kerusi ibu bapa masih banyak kosong.

Perasmi mesyuarat agak terkenal orangnya, seorang ahli perlimen Dato' Mohamad Aziz. Nampaknya sambutan agak hambar dari ibubapa walaupun perasminya orang ternama. VIP sampai dalam 8. 45 pagi dan majlis pun bermula.

Majlis mula dengan doa itu OK. Nampak sikit islamiknya walaupun ianya bukan satu sunnah untuk mula majlis dengan berdoa secara jama'i. Untuk mendapat keberkatan katanya. Seterusnya ada acara kesenian. Ada lagu khoir - OK lagi, ada muzik band - nyanyi lagu patriotik - Ok lagi walaupun ada khilaf tentang alat muzik.

Yang kurang menyenangkan ada tarian zapin tambah lagi tarian jawa moden. Habis berlenggang lenggok anak-anak kita. Walaupun masih kanak-kanak tapi kenapa diajar tarian sedemikian. Alasan untuk memartabatkan warisan melayu asli dan Jawa. Ini tidak khilaf lagi, pastinya suatu yang tercela. Asalnya tarian itu memang harus tetapi kerana percampuran penuntun yang menyaksikan adalah dari lelaki dan perempuan tu yang menjadikannya tidak harus lagi.

Perbincangan mengenai hukum tarian secara lebih detail ada dalam Al-fikrah.net:-
http://40580640abuirfan.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21394&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bukanlah tujuan artikel ni untuk bincang bab tarian tersebut, cuma sekadar pandangan mengenai majlis mesyuarat PIBG yang kelihatan kurang sesuai. Lepas tarian diikuti ucapan pula. Dari jadual 8.30 ~ 11.00 pagi habis persembahan + ucapan dan baru mesyuarat bermula.

Majlis mesyuarat hanya tinggal 1 jam sebab pukul 12.00 t/hari akan tamat. Kelihatan semua ibu bapa termasuk guru-guru sudah mula resah. Semua ingat nak habiskan mesyuarat dengan cepat sebab dah lama sangat menuggu. Dah tu pula semua tak sabar nak tengok acara cabutan bertuah, mana tahu dapat basikal MTB (1st price).

Perjalanan mesyuarat begitu pantas, pengesahan minit mesyuarat begitu cepat juga budget tahunan disahkan tanpa ada pertanyaaan. Puncanya kerana nak cepat dan semua telah penat (lebih 2 jam) tarian dan ucapan.

Sepatutnya tentatif program lebih memihak kepada masa bermesyuarat dari ucapan & tarian. Pendekkan masa perkara lain dan panjangkan mesyuarat. Banyak usul ibubapa juga tidak dicatatkan dalam minit mesyuarat. Jawapan Guru besar kebanyakan usul adalah dasar kementerian dan tak boleh dibincangkan. Seolah-olah tidak telus pengurusannya.

Apa pun yang menjadi kebanggaan hanya satu usul dibincangkan tapi telah diedit oleh setiausaha. Usul itu dari mama sendiri bermaksud mama memang mempunyai idea yang kreatif dan berkualiti walupun diedit sedikit. Tidak sia-sia menggunakan pengalaman kerja dahulu dan memberikan idea bernas bila bermesyuarat. 5 bintang untuk mama.

Penyudah mesyuarat dibuka ruang ucapan ibu bapa, ramai yang mula mempersoalkan kredibiliti guru-guru. Majlis menjadi macam sessi lepas geram. Ibu bapa hentam guru dan guru-guru pula hentam balik ibu bapa. Kelihatan tiada komunikasi yang baik antara ahli persatuan.
Sepatutnya persatuan mendekatkan jurang ibu bapa & guru tetapi berlaku sebaliknya. Sessi soal jawab juga diberhentikan dengan cepat walaupun ada lagi yang nak memberi pandangan dan komen. Aku juga tidak dapat memberi pandangan kerana masa dah jam 1 t/hari.

Kesimpulan dari majlis mesyuarat tersebut, ianya adalah tidak effektif kerana ruang masa terhad dan begitu banyak acara sampingan yang tidak perlu. Kalau nak buat ucapan, kita adakan hari ucapan. Kempenlah 1Malaysia sampai petang.

Komunikasi perlu lebih berkesan antara guru-guru dan ibu bapa. Jangan saling menyalahkan antara satu sama lain. Ambil jalan tengah. Bincang setiap usul tanpa prejudis. Jangan komen usul yang bernas seperti usul mama. Jawapan dari guru tiada budget untuk hadiah sisah cemerlang pelajar adalah suatu yang paling tidak berkualiti. Bukankah ianya suatu alasan untuk tidak melaksanakan suatu idea yang bermutu. Berapalah sangat hadiah medal plastik tu........

Mesyuarat tahun depan abah akan bagi usul tentatif program mesyuarat perlu dirombak...........

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008