Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Monday, April 25, 2011

Syiekh As-sudais di KL.


Jumaat yang lepas Syiekh AbdurRahman As-sudais berada di Malaysia dan menjadi khtib dan imam di Masjid Wilayah Persekutuan. Bagi mereka yang pernah ke Mekah untuk haji atau umrah mestilah maklum akan kelunakan bacaan beliau.

Beliau membaca khutbah Jumaat begitu lantang lagi nyaring. Terasa seolah-olah kita berada di Mekah. Aku hanya sempat mendengar sedikit khutbah yang dibawa secara lansung melalui radio IKIM.fm semasa perjalanan balik dari solat Jumaat (Perbezaan waktu di Johor lebih awal dari waktu di KL).

Tokoh ini memang diminati ramai dan begitu terkenal. Seorang imam besar Masjidil Haram yang begitu tinggi ilmunya. Memahami perbezaan mazhab dan beliau meraikan pendapat Syafi'e tentang membaca basmalah secara jahar. Kalau di Mekah beliau membaca perlahan tetapi kerana meraikan rakyat Malaysia yang berpegang pendapat Syafi'e beliau membaca secara kuat. Inilah sifat terpuji seorang imam juga ilmuan Islam yang patut kita contohi.

Selesai solat beliau dikerumuni seumpama seorang artis malah lebih rasanya. Ketokohannnya menyebabkan beliau begitu dihormati. Beruntunglah mereka yang dapat solat bersamanya Jumaat lepas dan lebih-lebih lagi di Mekah....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008