Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Tuesday, April 26, 2011

Perbezaan Manhaj di Johor


Semalam lepas Maghrib sempat dengar kuliah dari penceramah tetap masjid Sabak Uni, Parit Raja. Ustaz yang mengajar memang ada tauliah dari Jabatan Agama Johor. Kuliah berkaitan masalah Feqah bab solat.

Perbezaan ketara antara negeri Selangor dan Johor adalah dari segi manhaj adalah isi penyampaiannya. Kuliah di Johor lebih teratur dan mempunyi silibus tetap bagi setiap masjid . Ini bermakna setiap penceramah telah dilantik untuk mengajar mengikut silibus sahaja. Silibus pula lebih kepada masalah feqah bab solat, puasa, zakat dan lainnya.

Di Selangor manhajnya lebih terbuka, penceramah bebas memilih kitab-kitab muktabar untuk dibaca dan disampaikan kepada ahli jemaah. Penceramah juga dari pelbagai bidang - ada pakar Hadis, Ahli Fiqh, Pakar ilmu tafsir dan sebagainya.

Perbezaan ini menampakkan penduduk di Johor hanya belajar majoriti fardu ain bab solat, puasa, zakat dan lainnya tetapi terbatas bagi perkara lain seperti mualamat, jenayat, siasah dan sebagainya. Hukum hudud jauh sekali dari dibincangkan.

Dengan kata lain, mereka tidak arif tentang perundangan Islam, perbankan Islam, Fiqh kontemporary dan sebagainya. Silibus yang ditulis lebih menjurus kepada pendapat Syafi'e semata-mata. Ini akan menyebabkan huraian tentang masalah semasa, isu anak muda, keruntuhan akhlak amat kurang disentuh. Itu masalah keluarga masing-masing dan serah kepada setiap ibu bapa menanganinya.

Kalau di Selangor, setiap penceramah akan membaca kitab rujukan mereka disamping itu akan menghuraikan keadaan semasa dan cara mengatasinya. Pendengar akan lebih terbuka tentang peri pentingnya penyelesaian bagi masalah isu semasa umpamanya keruntuhan akhlak yang semakin meruncing dan jalan keluarnya.
Jika begini keadaanya bagi kuliah agama di Johor berterusan maka rakyat negeri ini akan mahir bab feqah menurut mazhab Syafi'e tetapi amat jahil tentang siasah, hudud, qisas dan sebagainya. Amat malang lagi sikap taksub mazhab begitu ketara sehinggakan ada yang mengganggap pendapat Syafi'e sahaja yang terbaik.

Walaupun PASTI telah mula mendapat perhatian tetapi anak generasi kecil ini amat jauh lagi untuk membawa TAJDID terhadap Manhaj Malizi terutama di Johor ini........
Takbir...........

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008