Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Monday, April 18, 2011

Kisah Keldai dgn petani



Sempat dengar motivasi pagi melalui radio IKIM.FM pagi ni. Tajuk kali ni berkaitan semangat bekerja dan motivasi dalam menghadapi kesukaran dan kepayahan. Penceramah sempat mengambil contoh kisah keldai dengan petani sebagai analogi.

Kisahnya bermula dari kejadian keldai yang jatuh ke dalam perigi buta dan terasa seperti tiada harapan lagi untuk hidup. Keldai tersebut menangis sekuatnya hinggalah didengari oleh tuannya(petani). Petani tersebut cuba mengeluarkan kaldai tersebut tetapi sukar kerana ianya dalam dan lubang yang sempit.

Jadi petani tesebut mengambil keputusan untuk menimbus sahaja keldai tersebut supaya hilang penderitaan keldai tersebut juga dapat menimbus perigi tersebut. Keldai menangis lebih kuat mengenangkan nasibnya yang akan mati tertimbus.

Petani tersebut dengan bantuan jiran-jirannnya mula menimbus perigi tersebut. Suara keldai mulanya agak kuat tiba-tiba diam dan semua kehairanan. Kenapakah keldai tersebut berhenti menangis ?. Mereka teruskan juga menimbus dan selang beberapa lama muncul kepala keldai tersebut dan ia melompat keluar dari perigi tersebut dengan selamat.

Walaupun ini hanyalah cerita rekaan tetapi ada pengajaran dapat diambil. Pertamanya menangis dan menyesal atas sesuatu kesusahan atau musibah tidak membawa apa-apa perubahan. Berfikir cara mengatasi kesukaran dan mencari jalan keluarnya adalah suatu sifat yang terpuji. Bersabar menghadapi kesusahan dan terus berusaha mengubahnya adalah sifat yang perlu ada dalam setiap diri kita.

Berbalik kepada kisah keldai tadi, semasa sedang ditimbus tanah - ia mula berfikir tanah tersebut boleh digunakan untuknya keluar dari perigi tersebut. Setiap bakul tanah yang dibuang kepadanya, ia akan mengoyangkan badannya dan tanah tersebut jatuh ke bawah. Tanah tersebut dipijaknya sedikit demi sedikit dan akhirnya ia sampai ke puncaknya.

Pengajaran dari kisah tersebut, kita semua pasti akan menghadapi kesusahan dalam hidup tetapi kita perlu berfikir cara mengatasinya. Jangan cepat panik dan melatah kerana ia tidak boleh menyelesaikan apa-apa.

Semoga kisah keldai ini dapat menjadi panduan dan motivasi buat arriesfamily...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008