Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Friday, April 8, 2011

Khutbah Jumaat 08/04/11


Khutbah hari ini berkaitan solat Jumaat. Khatib juga menyentuh tentang peri pentingnya solat berjemaah. Ianya satu peringatan berguna dan juga kesinambungan tentang solat berjemaah di masjid seperti yang pernah dibincangkan dalam artikel sebelum ni.

Khatib membacakan ayat 9 Surah Al-Jumaat yang bermaksud :

" Wahai orang-orang yang berfirman, apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu).''


Ayat ini merupakan satu suruhan supaya bersegera ke Masjid setelah mendengar azan dan tinggalkan segala urusan seperti jual beli dan lainnya. Kita digalakkan untuk ke masjid seawal mungkin untuk mengejar kelebihan yang banyak.

Seterusnya dibacakan hadis berkenaan perumpamaan pahala bagi orang yang ke masjid pada hari Jumaat mengikut masa dia tiba ke sana:

Apabila datang hari Jumaat, maka setiap pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan orang yang hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan orang yang menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian seperti menyembelih seekor sapi, kemudian seperti menyembelih seekor kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam, kemudian seperti orang yang memberikan sedekah sebiji telur.
(Hadis riwayat Muslim)

Dari hadis ni dapat kita simpulkan bersegera ke Masjid pada hari Jumaat amat besar fadhilatnya tetapi begitu ramai termasuk diri ini sendiri melambatkannya.
Semoga khutbah kali ni dapat memberi peringatan untuk terus berusaha ke Masjid seawal mungkin dan mengejar ganjaran terbesar.

Paling rendah pun dapat ganjaran telur pun jadilah dari tiada lansung.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008