Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Wednesday, December 24, 2008

Anak Kebahagiaan Semulajadi


Bermain bersama, bergurau senda adalah memory terindah mereka apabila dewasa. Ajar mereka tidak lokek untuk berkongsi barang akan menjadikan hubungan lebih akrab.


Bila melihat anak2 membesar tertanya2 juga di dalam hati, adakah pendidikan kita berikan adalah didikan yang terbaik. Kerana pembentukan peribadi seseorang itu berdasarkan didikan yang kita dapat daripada asuhan orang tua kita. Pernah juga saya sembang kosong dengan ibu2 especially suri rumahtangga bagaimana cara mendidik anak yang betul. Ada pelbagai pendapat yang saya terima contoh " Alah.. buat pe nak pening kepala dah besar nanti pandai diorang le..". Itu pendapat yang saya terpaksa 'tong sampahkan'.

Jika anak2 berbalah huraikan perbalahan dgn meminta anak2 bersalam2 dan memaafkan kesalahan orang lain. Supaya dah besar nanti tidak kekok meminta maaf jika berlaku perbalahan. Air yang dicincang tak akan putus.


Ada juga pendapat dari seorang ibu yang saya kenali, beliau mempunyai 5 orang anak dan kesemua anaknya terdidik dengan baik dari segi pembelajaran mahupun akhlak. Saya tanya tips padanya supaya saya tak tersasar jauh dari jalan yang benar ketika mengasuh anak sendiri. Menurut Kak Ani yang saya kenali ketika tinggal di Meru,dia memang titik beratkan pendidikan agama sedari anaknya masih kecil. Apabila tauhid anak itu sudah teguh dia mampu menguasai pelajaran atas nasihat yang berterusan dari orang tua. Selain itu doa yang berterusan supaya menguatkan kesabaran apabila diuji dengan kenakalan anak2. Pendapat beliau saya terima pakai kerana melihatkan keperibadian anak2nya.

Mendidik anak menyapu rumah, membasuh pinggan akan menjadikan anak itu tidak kekok membantu ibu melakukan kerja rumah. Kata ucapan terima kasih jangan dilupa. untuk mendorong anak2 suka melakukan kebaikan.


Kenapa tiba2 saya keluarkan topic sebegini? Bukannya apa apabila melihat ragam orang dewasa yang kadangkala suka mengkritik tanpa memikirkan perasaan orang lain dan suka mambanding2 harta, isteri atau suaminya, kerjaya yang dimilikinya lebih baik dari orang lain. Orang sebegini boleh kita labelkan tinggi diri. Sudah tentu saya tak mahu anak yang saya hasilkan menjadi seorang yang sombong, bongkak, takbur walaupun sudah berjaya. Lebih buruk lagi menunjuk2 pada ahli keluarga sendiri dengan kejayaan yang dimiliki dengan niat untuk membangga diri.

Makan bersama salah satu cara eratkan tali persaudaraan.


Yang saya idamkan nanti jika usia panjang saya ingin melihatkan keakraban anak2 saya sesama sendiri. Sentiasa mengasihi satu sama lain, tolong menolong jika dalam kesusahan dan yang paling penting sentiasa berhubungan walaupun berjauhan. Imam at-Tabrani ada meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda ; "Ajarlah keturunan kamu supaya menyambung tali kekeluargaan, kerana sesungguhnya silaturrahim itu adalah kasih sayang terhadap kaum keluarga jauh lebih bernilai dari harta dan melanjutkan usia."

Mengunjungi saudara yang jauh membantu anak2 mengenali dengan lebih dekat ahli keluarga yang lain. Mudahan2 kebiasaan berkunjung-kunjungan dapat mereka teruskan apabila dewasa nanti.

Biasanya apabila berjumpa dengan rakan lama yang sudah lama tidak ketemu, soalan yang akan ditanya ialah "Berapa orang anak?" Dan bukannya"Berapa ribu duit kau simpan?"

Pendek kata untuk ibubapa seperti kami yang mempunyai ramai anak bersyukurlah dengan kurniaan Allah kepada kita kerana gelagat anak2, ciuman kasih sayang mereka sebelum tidur dan cerita2 fantasi mereka yang banyak memberi kebahagiaan kepada kita. Didiklah mereka sebaik2nya supaya mereka tidak berada dalam kegelapan dalam mencari halatuju kehidupan.

Sewaktu saya sedang sibuk menulis, ketika ini anak saya Irdina sibuk meratah serbuk milo di dapur.. Kelakar pun ada tengok mukanya yang comot. So sampai sini dulu saya nak pergi bersihkan Dina. Hai... kalau abah tahu....

Wallahualam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008